Jacht op zege in Bata

| Redactie

Naam: Pim KokLeeftijd: 27 jaarStudie: industrieel ontwerpenSport: wielrennen/hardlopenRol: ploegleider UT-team Batavierenrace De Batavierenrace (zaterdag 24 april) moet dit jaar een topplaats opleveren voor het UT/Saxionteam. Te vaak finishte de ploeg als derde of nog lager. Voor de editie van 2010 moet het roer om, met het vizier op de hoofdprijs. Voor minder doen de ploegleiders Pim Kok en Ric

Naam: Pim Kok
Leeftijd: 27 jaar
Studie: industrieel ontwerpen
Sport: wielrennen/hardlopen
Rol: ploegleider UT-team Batavierenrace

De Batavierenrace (zaterdag 24 april) moet dit jaar een topplaats opleveren voor het UT/Saxionteam. Te vaak finishte de ploeg als derde of nog lager. Voor de editie van 2010 moet het roer om, met het vizier op de hoofdprijs. Voor minder doen de ploegleiders Pim Kok en Rick Noordink het niet. ‘We zijn hongerig.’

Met teambuilding en veel trainen moet Groningen – afgelopen drie jaar winnaar van de Batavierenrace – volgens Kok verslagen kunnen worden. En als iemand het kan weten dan is hij het. De ploegleider van het UT/Saxion team studeerde jarenlang in Groningen. Juist hij zou dus in staat moeten zijn de cultuur van de noorderlingen te doorgronden. Kok: ‘Ik weet wel hoe de Groningers denken en hoe ze de Batavierenrace beleven.’ En met drie zeges op rij is de beleving in het Hoge Noorden de afgelopen jaren gegroeid. Prangende vraag is hoe en met welke wapens Kok en Noordink de rappe Groningers denken te bestrijden. De afgelopen Batavierenraces werd het UT/Saxion door de noordelingen steeds op ruime achterstand gezet. Dat deed pijn en nog steeds. ‘Daar gaan we nu dus iets aan veranderen’, zegt de ploegleider. Maar de vraag is hoe? Kok: ‘Door nu al te beginnen met trainen. We hebben de voorbereidingstijd met twee maanden vervroegd, waardoor we vaker bij elkaar zijn en meer en beter kunnen trainen. Dat moet zich straks uitbetalen in snellere tijden.’

Doel is zo snel mogelijk tot een samenstelling van een nieuw team te komen. Ook op Saxion worden lijntjes uitgegooid om de snelste lopers en loopsters te strikken voor het snelste Enschedese team op de Bata. ‘In het verleden’, blikt Kok terug, ‘visten we nog wel eens achter het net met snelle lopers. Zij hadden zich al ingeschreven bij hun eigen vereniging toen het UT-team aanklopte. Te laat dus. ‘Dat willen we nu voorkomen door er op tijd bij te zijn.’ De ploegleider zegt voor de Batavierenrace van 2010 niets aan het toeval te willen overlaten.

Anders dan in voorgaande jaren zal er ook nadrukkelijker worden gekeken naar talent op Saxion. Kok: ‘De Batavierenrace leeft op Saxion een stuk minder dan op de UT. Daarom gaan we ook op de Hogeschool een beetje meer lawaai maken.’

Volgens Kok moet het met teambuilding en slim trainen mogelijk zijn de prestigieuze studentenwedstrijd te winnen. ‘De reacties die ik nu van kandidaten heb mogen ontvangen’, aldus de ploegleider, ‘zijn ronduit enthousiast.’ Aan wil en ambitie ontbreekt het volgens hem niet. Volgens Kok kan er vooral succes worden geboekt als de deelnemers van het team elkaar regelmatig zien en een band opbouwen. ‘Uit het verleden hebben we geleerd – Kok liep vorig jaar zelf ook mee in het Twentse team – dat het beter is samen overdag te trainen, want ’s avonds hebben deelnemers vaak verplichtingen bij hun eigen club. Nu kunnen we bijvoorbeeld rond lunchtijd bij elkaar komen.’

Verder moet er winst gehaald worden uit de manier van trainen. ‘We hebben bijvoorbeeld een roeier van Euros die enorm hard kan lopen, maar misschien nog wel sneller kan als hij iets meer traint op techniek.’ Datzelfde geldt voor Kok. Hij is wielrenner en lid van Klein Verzet maar dus ook gezegend met het talent zich snel uit de voeten te maken. Hij kwam vorig jaar ook uit voor het UT/ Saxionteam.

‘Waarom ik geen lid ben van Kronos of Aloha? Omdat Klein Verzet mijn club is, maar af en toe flirt ik wel een beetje met deze verenigingen.’ Sterk punt van Kok? ‘Ik ben een doorbijter en dat blijf ik tot de laatste meter van de komende Bata.’

Pim Kok: ‘We hebben de voorbereidingstijd met twee maanden vervroegd. Dat moet zich uitbetalen in snellere tijden.’
Pim Kok: ‘We hebben de voorbereidingstijd met twee maanden vervroegd. Dat moet zich uitbetalen in snellere tijden.’
(Foto: Gijs van Ouwerkerk)

Selectiewedstrijden

De eerste selectiewedstrijden voor kandidaten die in aanmerking komen voor het keurkorps van de UT en Saxion worden gehouden tussen 11 en 15 januari. Dat is twee maanden eerder dan in voorgaande jaren. Doel is zo snel mogelijk met de uiteindelijke selectie aan de slag te gaan.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.