| Annelies Tiemersma (23) Student biomedische technologie Tromsø, Noorwegen 11 september tot 31 november |
Waar zit je ergens?
`In Tromsø, Noorwegen. Driehonderd kilometer boven de poolcirkel'
Wat doe je daar precies?
`Ik loop stage bij het telemedicine laboratorium van de universiteit van Tromsø. Hier herontwikkel ik een interface voor mobiele telefoons zodat ze te gebruiken zijn door het personeel in een ziekenhuis hier in de buurt. Die telefoons komen in plaats van de piepers.'
Mobiel bellen in een ziekenhuis, dat kan toch niet met al die apparatuur?
`Daar is veel onderzoek naar gedaan. Gevoelige apparatuur op de intensive care kun je daar inderdaad mee verstoren. Maar er zijn ook veel voordelen. Communicatie in ziekenhuizen is nu nog vaak een probleem. De voordelen werken in dit geval op tegen de nadelen. Overigens zijn het speciale mobieltjes, geen gsm's.'
Waarom heb je gekozen voor een stage in Noorwegen?
`Ze doen hier veel op het gebied van telematica. Bovendien wilde ik wel eens meemaken hoe het is in het noorden. Anderhalf jaar geleden ben ik op studiereis geweest naar Brazilië. Dit is heel wat anders. Het is hier de hele dag zo'n twee graden en de straten zijn een beetje glibberig. In oktober sneeuwde het, maar nu helaas niet meer.'
Waar moest je het meest aan wennen?
`Omdat we hier boven de poolcirkel zitten is het heel donker. Zaterdag was de laatste dag dat hier de zon scheen, die zit nu achter de bergen en komt pas in januari weer terug. Tussen elf en twee is het hier wel licht maar om half drie `s middags is het alweer donker.'
Heeft dat invloed op je biologische klok?
`Ja, je krijgt eerder honger en bent eerder moe. Hoewel ik dat in de winter in Nederland ook wel heb. Op mijn stageplaats zijn speciale daglichtlampen. Je schijnt je beter te voelen als je die enorme felle lichten een uurtje per dag aandoet. Ze maken het hier op werk en in winkels wel heel gezellig nu het altijd donker is, met lampjes en kaarsjes.'
Heb je iets van het land gezien?
Ja, de natuur is hier heel ruig en wild met mooie bergen. Ik heb het noorderlicht al een paar keer gezien. Dat was heel bijzonder. Het is een prachtig bewegend fel licht waarvan je nooit zeker weet wanneer je het ziet. En ik vind het bijzonder dat hier veel rendieren rondlopen, soms staan ze zelfs midden op straat.'
Volgende week ga je weer terug naar Enschede, kijk je daar naar uit?
`Ik wil eigenlijk niet weg, want het is hier heel leuk. Maar tegelijkertijd is het fijn om met Sinterklaas en kerst weer thuis te zijn. Overigens hebben ze hier ook gewoon pepernoten. Van een Noors merk en er staat `fijne kerst' op, maar ze smaken hetzelfde. Gelukkig maar, want ik dacht dat ik de pepernoten hier moest missen.'