Ingezonden: Flierman, zeg eens wat je doet

| Redactie

Het afgelopen UT-Nieuws was er wederom een grote foto van een lid van het College van Bestuur te zien, die samen met het verhaal de pagina vullende. Helaas was de inhoud zwak. We moeten Anne Flierman nageven dat hij een uitstekend politicus is. Zijn verhaal klinkt mooi, maar we willen enkele kritische kanttekeningen bij het verhaal plaatsen.

Vol trots vertelt Flierman dat de inkomsten uit de derdegeldstroom (oftewel door het bedrijfsleven gefinancierd onderzoek) zullen toenemen: kansen genoeg in de economische crisis. Het vreemde eraan is dat een paar weken terug hetzelfde college nog doodleuk wist te melden dat we het als UT al zo goed doen in de derdegeldstroom, dat de rek er wat uit is en er daarom nieuw beleid nodig is om het onderzoek aan te sturen. Toch was het niet dat aspect dat ons het meest tegen de borst stuitte.

Flierman stelt met aan arrogantie grenzende zekerheid dat Route '14 de `eilandencultuur' gaat oplossen. Mooi dat hij erkent dat de organisatie van de UT een zooitje is van allerlei eilandjes die langs elkaar heen werken. Er is geen fatsoenlijk organogram van te maken, blijkt geregeld. De oplossingen voor dit probleem zoals het CvB die in de universiteitsraad aandraagt zijn alleen wat opmerkelijk. Er worden allerlei instanties gecreëerd, zoals laatst nog de Twente Graduate School. Het opschonen van de organisatie is echter nog niet van de grond gekomen. De evaluatie van de reorganisatie `efficiënte moderne bedrijfsvoering' leidt tot `in de schulp-kruip-neigingen' in plaats van dat er gewerkt wordt aan verbetering. Er is lef voor nodig om mensen die op die `eilanden' zitten en structureel hun budgetten overschrijden, eens flink aan te pakken. Die lef of daadkracht of regie of hoe je het maar wilt noemen ontbreekt. In financieel moeilijke tijden is een `met z'n allen er voor gaan' meer op de plaats dan het verschuilen achter mooie plannen die zogezegd zaligmakend zouden zijn. Het is zelfs voor ons, universiteitsraadspartij UReka, compleet onduidelijk wat de voorzitter van het college van bestuur nu gaat doen om van de UT de kwaliteitsuniversiteit te maken die ons beloofd is. Ik wil best geloven dat Flierman goed werk doet, maar het wordt niet duidelijk gecommuniceerd. Niet naar de U-raad en al helemaal niet naar de UT als geheel. We hoeven het proces rond de huisstijldiscussie maar te noemen om aan te geven dat dit geen loze opmerking is.

Een ander ondoorzichtig gebeuren is het 3TU-proces, de samenwerking tussen de drie technische universiteiten. In het UT-Nieuws stond pas nog dat samenwerken ook wel zonder geld van de overheid kan. Hoe dit kan en wat 3TU überhaupt wil en wat de UT daarin doet, is erg wazig.

Vorige week verzochten we de rector: `Doe eens wat je zegt.' Nu willen wij tegen Flierman zeggen: 'Zeg eens wat je doet!'

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.