| Floris van den Brink (24) Singapore Master Electrical Engineering September 2009-januari 2010 |
Waar zit je ergens?
`In Singapore. Ik loop hier stage sinds half september. Voor de kerst moet ik klaar zijn met de stage en dan blijf ik nog tot begin januari. De feestdagen vier ik in ieder geval dus hier.'
Wat doe je daar precies?
`Heel precies kan ik er niet over vertellen, want ik heb wel wat moeten ondertekenen over geheimhouding. Ik loop stage bij het Institute of Bio-engineering & Nanotechnology (IBN) en doe onderzoek naar een lab-on-a-chip, die genen kan synthetiseren. IBN is een instituut van A*STAR, een grote researchorganisatie. Dit behoort niet tot een universiteit, maar valt het onder de overheid, volgens mij.'
Hoe kwam je daar terecht?
`Een vriend van mij, die chemische technologie studeert, had hier ook stage gelopen en was daar erg enthousiast over. Toen ik er mee bezig ging, was alles snel geregeld. Ze willen hier wel graag studenten hebben blijkbaar.'
En hoe bevalt het?
`Heel goed. Singapore is een leuk land. Iets groter dan de Noordoostpolder en heel schoon. Als je iets op straat gooit, riskeer je een boete van 500 dollar. Op straat iets eten of drinken mag weer wel, maar je moet op bepaalde regels gewoon even goed letten. Ik heb er niet zoveel moeite mee. Overal staan borden die aangeven wat wel en niet mag. Drinken in een trein mag bijvoorbeeld weer niet. Alles is hier vrij strak georganiseerd, maar daardoor is het ook een heel veilig land.'
Hoe woon je?
`In een huis met acht andere studenten. Die komen onder andere uit Duitsland en Brazilië. Mijn huisbaas woont boven ons.'
Hoe breng je je vrije tijd door?
`Met een beetje rondreizen, dingen bekijken, terrasjes pakken en gewoon thuis zijn. Afgelopen weekend ben ik nog in Kuala Lumpur geweest.'
Waar moest je het meest aan wennen?
`Aan het klimaat. Het is een graad of 30 en supervochtig. 's Nachts koelt het af tot zo'n 25 graden. Een ander groot verschil met Nederland is dat ze hier tamelijk gestresst zijn. De mensen hier zijn aardige workaholics, in Nederland is men meer relaxt. Veel indruk op mij maakten de grote contrasten die je hier vindt. Je staat - bij wijze van spreken - zo van midden tussen de hoge flatgebouwen in het oerwoud. En de meest sjieke restaurants zijn nog geen steenworp verwijderd van goedkope eettentjes op de straat.'
Is het een aanrader, stage lopen in Singapore?
`Zeker, vooral voor een kortere periode. Het land is niet groot, dus de bezienswaardigheden heb je wel een keer gezien. Langer dan een jaar zou ik hier in ieder geval niet willen zitten. Maar Azië is natuurlijk ideaal om nog een beetje rond te reizen. In Singapore wonen veel internationale studenten, dus je kunt snel leuke contacten opdoen. De voertaal is Engels, dus ook dat is prettig.'