| Robert Erckhardt in actie op een van zijn expidities |
`Robert Eckhart is een ervaren alpinist die echt lijpe dingen doet', zegt Arjen Kingma, een van de organisatoren van de lezing. `Hij is redelijk bekend onder bergbeklimmers en hij heeft een aantal boeken over zijn expedities geschreven.' Zo beklom Eckhardt in het voorjaar van 2005 de Cho Oyu. `Met 8201 meter de op vijf na hoogste berg ter wereld. Deze grote jongen ligt in de Himalaya. Het is echt een hele prestatie om daar bovenop te klimmen. Ja, ik denk dat Eckhardt voor de fanatieke alpinisten wel een voorbeeld is. Voor mij niet hoor. Het moet wel leuk blijven. Voor mij gaat-ie net een brug te ver.' De student chemische technologie (Saxion) heeft zelf net zijn eerste alpine cursus erop zitten. Hij is een jaar actief bij TSAC en toog afgelopen zomer voor acht dagen naar de Oostenrijkse bergen voor een beginnersklas, georganiseerd door NSAC, het overkoepelende orgaan van alle SAC's. De klimcursus heeft als einddoel het zelfstandig kunnen maken van alpine tochten. Maar zo ver is Kingma nog niet. `Ik heb gelopen op stijgijzers. Dat zijn van die onderbinders met ijzeren punten. Ideaal om grip te hebben op het gladde ijs, maar het werkt wel even anders dan op gewone schoenen. Als je een berg opgaat ben je normaliter gewend om alleen je hak neer te zetten. Met deze ijzers onder, is je voet parallel aan de berg. Dat moet je goed oefenen.' De student is zeker van plan meer cursussen te volgen. Bergbeklimmen heeft hem echt gegrepen. `Je bent weg uit de sleur, de hele dag lekker buiten in de bergen bezig, zonder televisie en internet.' Robert Eckhardt schrijft in zijn boeken dat de belangrijkste drijfveer achter zijn klimcarrière de liefde voor de natuur is. De jonge alpinist kan daar helemaal in komen. `Ik heb wel eens gehoord dat je op vakantie zoekt wat je zelf niet hebt. Nou, Nederland is vlak en saai. De bergen zijn woest en hoog. Tja, dat heeft iets. Dat is de magie van de bergen.'
Het Studium Generale begint vrijdag 11 december om 19.30 uur in de Agorazaal van de vrijhof en duurt tot 21.00 uur. De 170 leden van TSAC vieren ook zaterdag het dertigjarige bestaan van hun club. Dat doen ze met een wedstrijdje klimmen voor de nieuwe leden in het Sportcentrum. Na een gezamenlijk diner om 18.00 uur begint om 20.00 uur het lustrumfeest in de Pakkerij.
Voor meer informatie: http://tsac.climbing.nl