Experimenteren met groen bouwen

| Redactie

De campus krijgt er een nieuw onderzoekscentrum bij. In het Experimenteel Groen Bouwlab, dat naast het windmolenpark van het WOT komt, gaan studenten samen met de bouwsector groene bouwmethodieken ontwikkelen. Afgelopen vrijdag was in de Horst de kick-off van het initiatief.

Het onderwijs en onderzoek in het experimenteergebouw richt zich op bouwkundige toepassingen voor klimaatbeheersing, energieopwekking en -besparing en cradle to cradle, het hergebruik van materialen. Universitair docent bij industrieel ontwerpen, Elma Durmisevic, is de projectleider. `Samen met de bouwindustrie, Saxion en ROC werken we aan de ontwikkeling van nieuwe, duurzame bouwmethodieken. We bestuderen hoe materialen reageren op de omgeving en waar we energie kunnen besparen of opwekken. Ook onderzoeken we mogelijkheden voor een gesloten watercyclus in een woning en het hergebruik van materialen, het cradle to cradle principe.' Bij het onderzoekscentrum kunnen studenten van de masteropleiding Industrieel Design Engineering afstuderen. Binnen deze opleiding is hiervoor de specialisatie Architectural Building Components Design Engineering opgericht en in september begint de nieuwe master track industrieel ontwerpen voor de bouw. In februari verwacht Durmisevic het eerste bouwconcept klaar te hebben. `In de tweede helft van 2010 willen we starten met de bouw. De kosten van ongeveer vijfhonderdduizend euro worden grotendeels door de bouwsector gedekt in de vorm van materiaal of financiën.'

Een van de door UT-studenten gemaakte schetsen voor het nieuwe lab.
Een van de door UT-studenten gemaakte schetsen voor het nieuwe lab.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.