Op pad voor stukje naastenliefde

| Redactie

Misschien dat sommige campusbewoners ietwat verbaasd opkeken, toen zij gisteravond de voordeur openden en spontaan beschuit met muisjes aangeboden kregen. En niet omdat de overbuurvrouw was bevallen. Nee, de vier christelijke studentenverenigingen Alpha, VGST, RSK en NSE (Navigators) deelden de traktatie uit `om de geboorte van Jezus te vieren'.

Studenten van de christelijke studentenverenigingen bereiden zich voor op hun actie van woensdagavond.
Studenten van de christelijke studentenverenigingen bereiden zich voor op hun actie van woensdagavond.
(Foto: Gijs van Ouwerkerk)

Het waren niet alleen beschuiten met muisjes die gisteravond op het menu stonden van de vier christelijke studentenverenigingen. Onder de noemer `Outreach' - een landelijke actie die in meerdere Nederlandse steden plaatsvindt - gingen zo'n veertig UT-studenten de straat op om `uit liefde voor de naasten' en `zonder tegenprestatie' hun boodschap te verkondigen. `We hoopten iets van de liefde van God over te brengen op de mensen', vertelt Geert Bos, bestuurslid van NSE. `En dat was nu, zo vlak voor Kerstmis, natuurlijk een goed moment. Veel studenten en medewerkers associëren kerst toch met de Kerstman. Wij wilden laten weten dat het kerstfeest draait om de geboorte van Jezus. Die boodschap verkondigden we niet met het woord, maar met een gebaar.'

Dat die boodschap misschien niet door iedereen serieus werd genomen, vond Geert niet erg. `Natuurlijk, ik snap heus wel dat hier soms lacherig op kan worden gereageerd. Maar misschien dat mensen na afloop toch zijn gaan nadenken over onze acties.' Naast het uitdelen van de beschuiten, hadden de christelijke studenten ook andere activiteiten op het programma staan. Zo werden rondom het station in Enschede verschillende rozen uitgedeeld, met daaraan een kaartje. `Die hebben we zoveel mogelijk uitgedeeld aan politieagenten, conducteurs en buschauffeurs. Zij doen werk waarvoor weinig waardering is en moeten bovendien vaak ook werken met de kerstdagen.'

Op de Oude Markt was een heus `prayerstation' ingericht. Hier hadden voorbijgangers de mogelijkheid om voor zich te laten bidden door de studenten. Geert: `Bij deze activiteit had ik in eerste instantie zelf mijn twijfels of dat wel zou werken. Maar uit navraag in andere steden bleek dat juist deze actie erg aansloeg. Ook in Enschede werd dit vorig jaar al gedaan. Veel mensen vonden het toen prettig als er voor hen gebeden werd.'

Dan was er nog de afwasactie, misschien wel de meest opmerkelijke van allemaal. Al een week geleden werd een studentenhuis benaderd met het verzoek om te daar te mogen komen afwassen. Geert: `Ja, die studenten hadden wel een flinke afwas voor ons opgespaard. Of we voor gek werden verklaard? Ik hoop dat ze vooral verbaasd waren dat we ons zo dienstbaar opstelden. Ik hoop dat ze nu denken: waarom deden die knakkers dat?' Verder waren de studenten van de christelijke studentenverenigingen gisteravond ook te horen in een bejaardentehuis, waar zij een aantal kerstliederen op muziekinstrumenten speelden. Na afloop kwamen de deelnemers aan Outreach weer bij elkaar in sociëteit Flux, waar nog lang werd nagesproken en geborreld. `Ik hoop dat de studenten van onze verenigingen het heel mooi vonden om hier aan mee te doen. Het was toch een bijzondere actie.'

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.