Naam: Pieter Vernooij
Leeftijd: 25 jaar
Studie: TBK
Sport: triatlon
Club: DSTV Aloha
Een triatleet met hardlopen als specialisme. ‘Wielrennen gaat ook wel lekker’, zegt hij, ‘maar ik ben geen zwemmer.’ Er is geen twijfel dat Vernooij met zijn tijden op de tien kilometer een vaste waarde is binnen het nieuwe UT/Saxion team op de komende Bata. Vorig jaar was hij nog ploegleider van het snelste team uit Enschede en zag hij Groningen winnen. Maar dit jaar schat Vernooij UT/Saxion hoger in dan de favoriet uit het noorden. ‘Dat is niet louter bluf richting Groningen of Wageningen’, zegt de atleet, ‘Enschede pakt het nu zo professioneel aan dat we misschien wel de grootste kanshebber zijn. We hebben nu al vijftig aanmeldingen voor 25 plaatsen. Dat is in het verleden wel eens minder geweest.’ Aan animo geen gebrek en volgens de ploegleider van vorig jaar is men nadrukkelijk op zoek naar talent op de Saxion Hogeschool. Zelfs de naam van topatleet Gert Jan Liefers – die studiebanden heeft met Saxion – zingt al rond als mogelijke kandidaat voor de ploeg uit Enschede.
‘Als we er ook nog een paar snelle dames bij kunnen krijgen zie ik het eindresultaat met vertrouwen tegemoet.’ Volgens Vernooij is het de kunst snelle lopers op te sporen die geen lid zijn van Aloha of Kronos. Verscholen talent dus. ‘We hebben snelle lopers van de Skeuvel en v.v. Drienerlo, maar er zijn ook atleten die hier wel studeren maar geen lid zijn van een studentenvereniging. Die mensen moeten gevonden worden en ik weet uit ervaring dat dit in de praktijk niet meevalt.’
Terug naar de sportieve ontwikkeling van Vernooij zelf. Het afgelopen jaar verraste hij op de tien kilometer met prima klasseringen en scherpe tijden. Precies een jaar geleden schreef hij een wedstrijd in Beesd -Betuwe- op zijn naam. Daarna bleef zijn naam opduiken in de sportuitslagen van het UT-Nieuws.
Zijn doel voor 2010 is een tijd van 35 minuten op de klokken te zetten. Dan moet er een slordige minuut van zijn persoonlijke record af. Onmogelijk volgens kenners, maar een uitdaging voor Vernooij. ‘Als ze bij Aloha lezen dat ik in de 35 minuten wil lopen, lachen ze me uit.’ Volgens de atleet valt er voor hem nog winst te halen in de eerste meters van de wedstrijd. ‘Ik ga nog wel eens te snel van start en kom mezelf dan in het slot van de wedstrijd tegen. Daar moet ik aan werken.’ De resultaten van dat werk moeten in april te zien zijn in de Bata. ‘Vooral de editie van 2010 spreekt tot de verbeelding’, zegt hij, ‘alleen het jaartal al. Voor de Bata volg ik een speciaal trainingsschema. Met veel interval trainingen. Ik ben ervan overtuigd dat het sneller kan en dat moet er in april uitkomen.’
De ploegleider van het UT-team 2009 hoeft op basis van zijn tijden en resultaten niet mee te doen aan de kwalificatiewedstrijden voor het UT/Saxion team. Dat komt hem in praktische zin ook goed uit, omdat hij onlangs Enschede als woonplaats heeft verruild voor Utrecht. Hij studeert momenteel af bij TNO. ‘Maar ik probeer er alles aan te doen om ook in 2011 nog een keer voor het UT-team mee te doen aan de Bata.’
Voor hem spreekt een nachtelijke etappe of een afstand in de vroege ochtend het meest tot de verbeelding. ‘Overdag een wedstrijdje lopen kan natuurlijk altijd. Maar juist die nachtelijke sfeer of het opkomen van de zon boeit me. Mooi om juist zo’n etappe te doen.’
Het lid van Aloha heeft zich in zijn nieuwe woonplaats Utrecht nog niet aangesloten bij een andere triatlonvereniging. ‘Zover ben ik hier nog niet. Maar ik loop nu regelmatig met een vriend hier door de wijk. Anders, maar ook best lekker.’
| Vernooij: ‘Enschede pakt het nu zo professioneel aan dat we misschien wel de grootste kanshebber zijn voor de Batatitel.’ (Foto: Wico Hopman) |