Over en sluiten

| Redactie

Woord van het jaarDecember is de maand van lijstjes. Mooiste sportmoment van de afgelopen vijftig jaar, belangrijkste nieuwsfeit van het decennium, de Top 2000, ga zo maar door. Vandaag maakt woordenboekmaker Van Dale bekend welk woord de titel woord van 2009 krijgt. Genomineerd zijn onder andere zeilmeisje, griepcommissaris, hypotheekleed en spuugkit. Eerder werd twitteren al gekozen tot woord van het jaar door het Genootschap Onze Taal. Kopvoddentaks, vaccinatieangst, koninginnedagdrama en vuvuzela (dat misschien volgend jaar nog een kans maakt) kwamen net te kort.

Op de redactie schreven we een soortgelijke verkiezing uit, waarbij we zelf als vakjury optraden. Welk woord uit onze krantenkolommen past het best bij 2009? Kortom: wat is het UT-woord van het jaar? Op de shortlist prijkten onder andere punt, campusmanagement en solarcrash. Communicados's, opgevangen in de bestuursvleugel en wat ons betreft een grote kanshebber, haalde het lijstje net niet omdat bleek dat het niet werd opgetekend in de krant. Ondernemendheid doet wat gewoontjes aan, maar hebben we toch maar opgenomen omdat het weken zo niet maanden de gemoederen bezighield. Een van onze andere favorieten was multiculticampus, een ideaal van onze rector, en ook bruisen en huisstijldiscussie werden genomineerd.

Maar hoe mooi ook, geen van deze woorden won. We besloten het simpel te houden. Wat ons betreft is gekozen tot UT-woord van het jaar: … (tromgeroffel) … leuk! Opgetekend uit de mond van de gloednieuwe campusmanager Pieter Binsbergen. `Het is gewoon leuk hier', vertrouwde hij ons toe. We hadden het niet mooier kunnen zeggen. Prachtig in al zijn eenvoud. Leuk. Zo is het maar net. Laten we hopen dat het in 2010 niet anders zal zijn!

Hersengym
Hup, één, twee, drie. Hup, één, twee, drie. Kraak, kraak. Peins, Peins. Heel mooi, ga door. Hup, één, twee, drie. Goed zo. En rust. Poehee, pittige work-out zo tussen de bedrijven door. Nee, niet in het Sportcentrum, maar gewoon op de werkvloer, achter de computer. De redactie is deze week getransformeerd in een neurocampus. We zijn proefkonijnen en experimenteren nieuwsgierig mee met de nieuwste modegril op fitnessgebied: Psyfit ofwel gymnastiek voor de bovenkamer. Hup, één, twee, drie. Dé sporttrend van 2010. Het beroemde half uurtje bewegen, de twee ons groente en twee stuks fruit zijn al weer zó 2009. Braintraining is up coming, lezen we in deze krant. En dat is volgens de bedenkers hard nodig. De huidige maatschappij kenmerkt zich door drukte, iedereen moet van alles en stress ligt op de loer. Tijd om te onthaasten. Er is behoefte aan rust. Yin en yang moeten elkaar weer vinden. Met gezond verstand gaan we depressies, huilbuien en gesnotter te lijf, eh, te geest. Of zoiets. Wij namen alvast een voorproefje en trainden onze hersencellen suf. Hup, één, twee, drie. En, eerlijk is eerlijk. Het werkt toch verkwikkend zo tegen het einde van het jaar. Met de donkere, koude dagen voor de deur grijpt de winterdepressie snel om zich heen. Wie daaraan wil ontsnappen, zorgt voor een fitte geest. Maar dat is het niet alleen. Nu de commissie Berger de balans van de UT opmaakt, wankelt alles. Niet is meer zeker. Geen betere remedie dan een flinke dosis mentale fitheid tegen die onzekerheid. Hou je hoofd er dus bij of koel. Ook in 2010.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.