De energie spatte van het podium, was het commentaar dat Flume vrijdag van de jury in Atak kreeg. Dat is iets wat Dennis de Beurs (zang/gitaar) herkent: `Ik kijk veel naar bandjes en erger me er altijd aan als ze gewoon stil op het podium staan. Je staat daar om anderen te vermaken en dan moet je alle energie geven die je hebt.'
De stijl van Flume omschrijft gitarist Wilco Prinsen als indy pop/rock met catchy en originele liedjes. De studenten laten zich inspireren door bands als Radiohead, Coldplay en Bon Iver. Maar ook door hun helden van vroeger zoals Jeff Buckley en John Lennon.
Vier van de vijf bandleden studeren industrieel ontwerpen aan de UT. Alleen zangeres Anna-Eva studeert in Zwolle. Anderhalf jaar geleden vonden studenten Dennis de Beurs, Wilco Prinsen en Mark Visbeek elkaar in hun voorliefde voor muziek. Zonder pretenties kwam ze regelmatig bijeen om wat te tokkelen op hun gitaar. Vaak met de microfoon aan, want je weet immers maar nooit of er iets bruikbaars tussen zit. Vorig jaar vroeg de studievereniging Daedalus hen voor een jamsessie in de Vestingbar. Dat was zo'n succes dat ze besloten, aangevuld met zangeres Anna-Eva de Beurs en percussionist Richard Jong, verder te gaan als band onder de naam Eklektonaut. Later werd de band omgedoopt tot het beter bekkende Flume. De liedjes schreven ze op een studentenkamertje en daar namen ze ook de eerste demo op. Wilco: Met slechts één microfoon, dat was een heel gedoe. Eerst namen we apart ons deel op en later hebben we dat over elkaar heen geplakt.' Die nostalgie laat de band nu achter zich, de tijd is rijp om een studio te zoeken om de eerste cd op te nemen.
Hun ambitie staat de jongens duidelijk voor ogen. `Lowlands', zegt Wilco resoluut. Dennis voegt toe: `Dat doel hebben we gesteld toen we net een band waren. We weten niet hoe en niet wanneer maar we werken er wel naar toe.'
In tegenstelling tot de winnaar van De Doorbraak, Velvet Monk, won Flume als de nummer twee geen optredens. Maar de studenten hebben de smaak wel te pakken, ze gaan zich inschrijven voor meerdere bandwedstrijden. Wilco: `We willen zo veel mogelijk optreden en daarmee kansen creëren. In oefenhok staan is toch anders dan op podium. Daar leer je pas het echte performen.'
Flume live: dinsdag 22 december tussen 12.00 en 14.00 uur op Radio 1. Earresistival 2010, vrijdag 29 januari van 20.00 tot 22.00 uur in de Agora, Vrijhof.
| Van links naar rechts: Richard Jong, Wilco Prinsen, Mark Visbeek, Dennis de Beurs en Anna-Eva de Beurs. (Foto: Jeroen-Smit.nl) |