UT'ers boos over spoorwegstakingen
'Een trambestuurder klaagt toch ook niet?'
Prof.dr. J.C. Looise, personeel & management: 'Als reiziger vind ik de treinstakingen natuurlijk niet leuk. Ik heb het moeten combineren met een dag thuis werken. Maar vanuit mijn beroepsmatige interesse vind ik het heel fascinerend hoe de traditionele arbeidsverhoudingen tussen de directie en de bonden zich ontwikkelen. Je ziet een hele complexe situatie bij de NS die nog eens door het turbulente verleden wordt versterkt: eerst de directie die steeds met hetzelfde verhaal komt en die halsstarrig management wordt verweten, dan de moeizame communicatie tussen de verschillende partijen en nu zie je dat de bonden elkaar weer dwarszitten. Eigenlijk is het meer een principestrijd geworden dan dat men nog echt de inhoudelijke argumenten voor elkaar op tafel legt.'
Karen Koning, junior universitair docente WMW: 'Ook op het korte traject Almelo-Hengelo heb ik er last van. Wat mij stoort is de reden van 'het rondje om de kerk'. Waarom is dat zo'n probleem? Neem nu de trambestuurders in Amsterdam: zij rijden ook iedere dag hetzelfde traject. Daar komt nog bij dat ik heb gehoord dat dat rondje om de kerk alsnog half Nederland beslaat. En waarom doen ze geen publieksvriendelijke acties?
Vrijdag moest ik naar Amsterdam en dan sta je met de auto goed in de file. Dan blijkt maar weer dat het openbaar vervoer ontzettend nodig is. Waarom maken ze het openbaar vervoer niet gewoon gratis?'
Prof.dr. J. Hoogland, reformatorsche wijsbegeerte (Amersfoort-Hengelo): 'Ik reis altijd met de trein. Tot voor kort vond ik dat een prima vervoermiddel, maar nu is de trein een onbetrouwbaar verplaatser geworden. Bovendien is het belang van de staking niet goed duidelijk te maken voor het publiek, vind ik. Hier ben ik dan ook geneigd te zeggen: laat ze de handen ineen slaan en met elkaar een goed product aanbieden. In plaats daarvan zie je nu dat door de stakingen de waarde van het product dat de NS levert ontzettend snel vermindert. De staking jaagt mensen stelselmatig uit de trein. Ook voor het mobiliteitsbeleid van de NS is de staking heel slecht. Nederland is al te automobiel vind ik - en je ziet de wegen dichtslibben als de treinen niet rijden.'
Ingrid Wakkee, AIO bij sub-vakgroep 'ondernemersschap' van T&M (Nijmegen-Enschede Drienerlo): 'Onbegrijpelijk. Als reiziger kan je niks tegen de stakingen doen. En heb je niet de beschikking over een auto, zoals ik, dan heb je gewoon geen alternatieven. Ikmoet dus wel thuiswerken, juist op een moment dat ik veel in Enschede moet zijn. Daarover heb ik een boze brief geschreven naar de NS. Wat me verder voornamelijk tegenstaat is de fl.50,- die je maximaal kunt krijgen. Daar kan ik echt geen taxi naar Enschede voor nemen, laat staan dat er een hotel van te betalen is. Wat ik nu ga doen? Niet veel dus. Ik heb al aardig wat afspraken voor komende donderdag moeten verzetten. Het wordt waarschijnlijk een lang weekend.'
Margreet, studente CT&M (woont in Enschede): 'Ik denk dat die stakingen het doel mislopen. De NS directie denkt 'dan staken ze twee, drie dagen, maar die dienstroosters komen er toch wel'. Studenten hier hebben er denk ik niet zo veel last van. Ik heb er zelf tenminste niet van gehoord. De meesten hebben toch een weekendkaart, en in het weekend staken ze dus niet.'
Dit laatste blijkt ook na een verdere belronde langs enkele Enschedese studentenhuizen. De meeste studenten plannen hun reizen om de stakingen heen. En anders wordt er gezocht naar vervangend vervoer, via internet bijvoorbeeld. Er worden veel oproepen voor meerijden geplaatst en lifts gevraagd in de nieuwsgroepen utwente.misc en utwente.student.misc.
Ook zijn er veel studenten die zich elektronisch afvragen hoeveel ze vergoed kunnen krijgen van de NS. Mensen die vervangend vervoer hebben genomen komen weliswaar in aanmerking voor een vergoeding, maar het is niet duidelijk hoe je moet aantonen dat je gereisd hebt als je niet een taxi of huurauto hebt genomen. Een combinatie van stakingen en internet brengen soms ook het slechte in een mens naar boven, getuige deze bijdrage: 'We blijven dit weekend op de campus en declareren de kosten bij de NS.'