ConcepT wint Duitse betonkanorace

| Jelle Posthuma

Elke week strijden UT’ers om de overwinning. Soms op topniveau, soms in de kelderklasse en alles daartussen. In deze ‘wedstrijd van de week’ de Duitse BetonKanu-Regatta, waar de betonkanoërs van studievereniging ConcepT afgelopen weekend aan meededen.

Photo by: SASCHA STEINBACH

In het Duitse Heilbronn kwamen Marit Lamberts en Maartje Geurts als eerste over de finish in de finale van de BetonKanu-Regatta. De BetonBrouwers van studievereniging ConcepT (civiele techniek) deden mee met vier teams. Luc Scholten, commissielid externe betrekkingen, vertelt over de wedstrijd.

De BetonKanu-Regatta: wat is het precies?

‘Het is een tweejaarlijkse betonkanorace. Er deden teams uit Oostenrijk, Duitsland, Zwitserland, Hongarije en Nederland mee. Daarom zou je het kunnen omschrijven als het officieuze Europees kampioenschap. In Duitsland is de sport behoorlijk groot en wordt het fanatiek beoefend. Wij deden als enige Nederlandse team mee met twee dames- en twee herenboten. Doel van de wedstrijd is om met behulp van een zelfgebouwde kano van beton zo snel mogelijk een parcours af te leggen, dat bestaat uit 100 meter sprint en 100 meter slalom. Ook zijn er prijzen te winnen voor de beste betonconstructie.’

Hoe ging het?

‘Heel goed. Het damesteam heeft gewonnen en de andere drie teams bereikten allemaal de halve finale. Een van de herenteams mocht net niet naar de finale. Ze hadden pech: een ander team sneed ze de pas af en zo eindigden ze op de derde plek, wat net niet genoeg is voor een finaleplaats.’

Was het in Duitsland ook zulk mooi weer?

‘Ja, de weersomstandigheden waren perfect. We hebben onze partytent langs de kant opgezet voor de nodige schaduw. Naast het kanovaren, stonden er stands van de verschillende teams op de kade. Daar presenteerden ze hun ontwerpen van de betonkano’s. Op de BetonKanu-Regatta gaat het niet alleen om snelheid. Verschillende teams doen mee in de open klasse, waar het draait om een zo ludiek mogelijke boot. Zo zag ik een constructie van twee kano’s met een trampoline ertussenin. Dat was mooi om te zien. Ook hebben we aan het eind van de dag de overwinning nog goed gevierd.’

Een betonnen kano: blijft dat wel drijven?

‘Een veel gestelde vraag, maar ik kan ‘m direct terugkaatsen: grote containerschepen, gemaakt van loeizwaar staal, blijven immers ook gewoon drijven. Het gaat allemaal om de wet van Archimedes. Onze kano drijft, omdat de opwaartse kracht van het water even groot is als het gewicht van de constructie.’

Hoe gaat het bouwen van de kano’s in z’n werk?

‘We zijn als team het hele jaar bezig met ontwerpen en bouwen. In onze kano’s gebruiken we dit jaar geëxpandeerde glaskorrels, die lichter zijn dan het zand in normaal beton. Door deze materialen kunnen we de kano’s zo licht mogelijk houden. Voor onze nieuwste boten gebruiken we zelfs 3M glasbubbels als materiaal. Zo kunnen we een kano van nog geen 45 kilo bouwen. Overigens gebruikten we voor de race in Duitsland deze superlichte boten nog niet. Daar kozen we voor zekerheid, want de 3M-kano’s zitten nog in de experimentele fase.’

Zijn de kanoërs lang in training voor zo’n wedstrijd?

‘Absoluut. Binnen het eigen team hebben we acht mensen aangewezen voor de race. Zij trainen het hele jaar door. In de winter trainen ze zelfs in het binnenbad. De afgelopen drie weken in aanloop naar de BetonKanu-Regatta hebben we drie, vier keer per week gekanood. Dit jaar maakten we voor het eerst gebruik van een nieuwe kanotechniek, die we afkeken van professionele kanoërs. In plaats van op twee knieën te steunen, of zittend te peddelen, zetten onze kanoërs één been op de bodem van de boot. Op deze manier kunnen we veel meer kracht gebruiken in onze halen.’

Wat staat er nog op de agenda voor de komende tijd?  

‘Het seizoen is zo goed als afgelopen. Komende week gaan we evalueren. Vervolgens is het zaak om plannen te maken voor volgend jaar.’