‘Even uit de theorie, en werken aan iets goeds’

| Rik Visschedijk

Grote wereldproblemen klein maken. Zo’n vijftig studenten werken in groepjes aan één van de doelen van de Global Goals Jam in het DesignLab. Niet voor studiepunten of prijzengeld. ‘Maar omdat het mooi is om praktisch en goeds te doen.’

Na de openingsceremonie en de eerste lezing worden de studenten ingedeeld in een challenge. In groepjes van vier of vijf brainstormen ze deze ochtend over wereldproblematiek.

Educatie voor kinderen op de vlucht

Nadya de Wolf werkt met haar groepje aan educatie voor kinderen die vluchten. ‘We gaan het probleem eerst concreet maken. Daarvoor maken we eerst een video’, zegt de derdejaars uitwisselingsstudente van Tilburg University. ‘In de loop van de Global Goals Jam werken we aan een oplossing.’ Waarom ze meedoet aan dit evenement? ‘De studie is grotendeels theoretisch. Nu de handen uit de mouwen steken en aan iets goeds werken.’

Een andere tafel werkt aan hetzelfde probleem. Lyssanne Schwartz heeft onlangs Social Work aan Saxion afgerond en start in februari aan de UT aan de master Health Psychology. ‘Dus nu iets nuttigs doen met mijn vrije tijd’, zegt ze. ‘In Indonesië heb ik gewerkt aan een project voor seksuele voorlichting. Ik heb me voor Global Goals Jam opgegeven omdat ik iets constructiefs kan doen en tegelijk mijn nieuwe universiteit leer kennen.’

Ideeën verzamelen

Het groepje vliegt het probleem van educatie voor vluchtelingen anders aan. ‘Wij kijken hoe we educatie in de vluchtelingenroutes kunnen krijgen’, zegt Schwartz. ‘Dat doen we door routes in kaart te brengen en op bepaalde plekken educatie aan te bieden. We zitten natuurlijk nog in de ideeënfase, maar we komen al een heel eind. Het idee is vooral om proactief te zijn, en niet reactief zoals het nu georganiseerd is. Het grotere doel: als je goede educatie biedt, dan hebben vluchtelingen ook weer iets te bieden aan het land waar ze vandaan komen.’

Mensen betrekken bij fair trade

De Global Goals zijn opgesteld door organisaties en bedrijven. Een aantal daarvan is ook aanwezig. Bijvoorbeeld Lemonaid; zij maken fair trade frisdrank en een deel van de omzet gaat naar sociale projecten. 'We zijn hier om van anderen te horen wat we kunnen doen’, zegt Tessa Nikopoulos. Hun vraag aan de studenten: hoe veranderen we fair trade consumenten in een gemeenschap? En hoe vergroot die gemeenschap de impact van sociale projecten?

‘Want ons product doet het prima’, zegt Nikopoulos. ‘Maar we zien ook dat fair trade nog een vaag begrip is. We zouden meer binding willen met ons verhaal. Want dat is waar we het allemaal voor doen.’ Dit groepje vliegt het vraagstuk met een open vizier aan. ‘Je komt al snel in de marketing’, zegt David Goedicke, derdejaars Human Media Interaction. ‘Maar we maken eerst de stap terug. Wat is het probleem en op welke manier kun je het benaderen? Daarmee gaan we aan de slag.’

Zaterdagmiddag presenteren de studenten hun toepasbare en kleinschalige oplossingen voor armoede, honger, gezondheidszorg, educatie of duurzaamheid in het DesignLab. Het evenement wordt afgesloten met een DJ’s en drankjes.

 

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.