De inzet van Artificial Intelligence (AI) is daarbij van groot belang. Vanuit de sector Research & Development lichten CBS-medewerkers Vera Toepoel en Reinoud Stoel het onderzoeksprogramma methodologie en de inzet van AI toe.
Toepoel, hoofd methodologie van het CBS in Heerlen, legt uit: ‘Met het Budgetonderzoek brengen we bijvoorbeeld de consumptieve bestedingen van personen in beeld. Waaraan geven zij hun geld uit en hoeveel geven ze uit? In de huidige situatie houden deelnemers dat bij in een soort dagboek. Iemand koopt bijvoorbeeld een pond tomaten voor 1,35 euro of een paar sokken voor tien euro. Het is veel werk om dat van alle uitgaven bij te houden. Daarom gaan we dit doen met een app waarbij de respondent simpelweg een foto maakt van de kassabon. Met behulp van AI-technieken lezen we die producten uit.’
Reinoud Stoel, hoofd methodologie van het CBS in Den Haag: ‘Je kunt de methodologie zien als een gereedschapskist. Een kist met daarin veel manieren om officiële statistiek te maken en om inhoudelijke vragen te beantwoorden. Er zitten bijvoorbeeld methoden in voor het verzamelen en analyseren van gegevens. De methodoloog kent deze en weet welke bij welk onderzoek geschikt is, wanneer een nieuwe ontwikkeld moet worden of wanneer een bestaande moet worden bijgeschaafd. Wij adviseren CBS collega’s op deze vlakken.’
lees verder