Als je het even niet meer ziet zitten........

| Arjenne Louter

Het is nogal een uitdaging. Zo veel mogelijk thuis zijn, 1,5 meter afstand houden, universiteit (grotendeels) dicht, opeens alles online moeten doen. En het is heel gemakkelijk om dit rijtje van uitdagingen een flink stuk langer te maken. Over mogelijkheden om thuis te werken, gaf ik, Arjenne Louter, onlangs een webinar.

Die kun je hier bekijken. Maar, wat je nodig hebt als je het even niet meer ziet zitten, is  natuurlijk voor iedereen verschillend. Ik geef je een aantal suggesties om er achter te komen wat jij nodig hebt.

Een eerste vraag die je jezelf kunt stellen is: wat maakt dat ik het op dit moment niet zie zitten? Is dat vooral mentaal, emotioneel, of fysiek? Afhankelijk van het antwoord daarop, kun je wellicht voor jezelf al een stapje in de goede richting bedenken. En een stapje is genoeg. Als je dan die ene stap hebt gezet, kijk je hoe je je voelt en bedenk je of er nog meer nodig is.

Plan tijd in voor activiteiten die je helpen

Het is sowieso een goed idee om dagelijks tijd in te plannen voor activiteiten die je helpen om je goed te voelen. Zet deze eens op een rijtje en maakt een lijst voor jezelf. Wat kun je doen voor je mentale, emotionele en fysieke gezondheid?

Oefening voor in de ochtend

Als je je overweldigt voelt door alles wat er gebeurt, kan het helpen om je dag te beginnen met het beantwoorden van vier vragen. Door de antwoorden op te schrijven, maak je ze tastbaarder.

  • hoe wil ik me vandaag voelen?
  • wie wil ik vandaag zijn?
  • wat wil ik vandaag ontvangen?
  • wat wil ik vandaag geven?

Een andere manier om je dag te beginnen, is met behulp van wat Julia Cameron morning pages noemt. Schriftje naast je bed en zodra je wakker wordt drie pagina’s volschrijven met dat wat er in je hoofd zit.

Morning Pages

Morning Pages are three pages of longhand, stream of consciousness writing, done first thing in the morning. *There is no wrong way to do Morning Pages*–they are not high art. They are not even “writing.” They are about anything and everything that crosses your mind– and they are for your eyes only. Morning Pages provoke, clarify, comfort, cajole, prioritize and synchronize the day at hand. Do not over-think Morning Pages: just put three pages of anything on the page…and then do three more pages tomorrow.

Opties voor overdag

Heb je nagedacht over hoe je dag wilt indelen? Hoeveel tijd je waar aan wilt besteden? Een dagritme gaat je daar bij helpen.

Doe een ademhalingsoefening

Een andere goede optie om voor jezelf, je lijf, je hoofd wat rust te creëren is met behulp van een ademhalingsoefening. Koen de Jong van Sportrusten legt hier uit hoe dat werkt. Sowieso is het de moeite waard om eens op zijn website  rond te kijken als je meer wilt weten over fit worden. Zeker als je misschien hardlopen hebt opgepakt om in beweging te blijven.

Dat ‘in beweging blijven’ doet overigens ook wonderen als je het even niet meer ziet zitten, hier nog een andere bewezen goed werkende optie.

Oefening voor ’s avonds

Bedenk aan het eind van de dag vijf dingen waar je dankbaar voor bent. Die hoeven niet groots en meeslepend te zijn, dat kan die lekkere kop koffie zijn, genieten van de zon, de lach van een dierbare via beeldbellen. Neem er rustig de tijd voor, laat de dankbaarheid z’n werk doen.

Want wat doet dankbaarheid? Op het moment dat je dankbaar bent, neemt de hoeveelheid cortisol in je lichaam af. Dat maakt dat je je meer ontspant. En dat zorgt weer voor een kettingreactie:  je hormonen komen meer met elkaar in balans, je bloeddruk gaat naar beneden, je hartslag wordt rustiger, wat weer van invloed is op je ademhaling, wat kan zorgen voor meer zuurstof in je lijf, wat weer goed is voor je organen, wat weer goed is voor je hele immuunsysteem.

Gelukkig gaat dat allemaal vanzelf, alleen maar door dankbaar te zijn.

Als je er meer over wilt weten, dan kan het de moeite waard zijn om je te verdiepen in het werk van professor Robert Emmons, psycholoog.

En vergeet niet: er zijn altijd goede en minder goede dagen. Ook in tijden van crisis. En dat is helemaal prima.

Arjenne Louter is een communicatie-expert in zowel mondelinge als schriftelijke communicatie met ruim 20 jaar ervaring. Ze begeleidt en coacht promovendi bij het gehele proces en heeft inmiddels duizenden promovendi geholpen met het succesvol en op tijd promoveren. Ze is de Nederlandse PhD Coach. Voor meer informatie: louterpromoveren.nl