InSPE gaat in september met ‘Fiddler on the Roof’ naar buiten

| Stan Waning

In het hele land ligt het verenigingsleven al maanden stil. Ook op de campus heerst een desolate sfeer. Hoe komen verenigingen toch de tijd door? In deze veertiende aflevering van ‘Een rondje langs de velden’: Ilse Westra, voorzitter van stichting International Student Productions Enschede.

Volgens de aanvankelijke planning zou de stichting in mei zowel het Wilminktheater in Enschede als de Schouwburg in Hengelo aandoen met de musical Fiddler on the Roof. Aan de musical verandert niets, zo belooft Westra, maar de uitvoering wordt opgeschoven naar september. Daarnaast blijft de stichting ‘dichter bij huis’. ‘Door de pandemie gaan we buiten optreden in het openluchttheater op de campus. We krijgen dus enkele maanden extra aan voorbereiding. Maar die zijn ook nodig, want dit wordt een flinke uitdaging.’

Fondsen

Om de twee jaar voert InSPE een musical op. Twee jaar terug was dat West Side Story. Eerder – toen nog niet onder de vlag van InSPE – Jesus Christ Superstar. ‘In het eerste jaar richt het bestuur zich vooral op de musicalkeuze, de locatie en de financiën. Dat was ter voorbereiding op deze musical niet anders. Via veel kleine fondsen, Saxion en de UT proberen we het budget, zo’n 60.000 euro, rond te krijgen. In het tweede jaar beginnen de audities meestal in oktober en rond april/mei zijn we klaar voor de uitvoering, maar dat is nu niet het geval.’

Tuba in de woonkamer

Want van repeteren kwam er volgens Westra niet veel terecht in de voorbije maanden. De coronamaatregelen – hoe zwaar of licht ook – lagen altijd wel ergens dwars voor de cast, die uit zo’n dertig personen bestaat. Maar ook voor het orkest, zo’n twintig personen. ‘De cast is zelfs nog niet eens samengekomen en zingen mag nog steeds niet in groepsverband. Als je ouder dan 27 bent, kun je ook weinig beginnen. Het orkest heeft alleen online kunnen repeteren. Zie je dat voor je? Het was niet eenvoudig om iedereen altijd binnenboord te houden. Het is ook niet fijn als je huisgenoten om je heen hebt en dan in de woonkamer gaat repeteren met je tuba.’

Fiddler on the Roof

Fiddler on the Roof ging in 1964 in première op Broadway. Het verhaal speelt zich af aan het begin van de twintigste eeuw in Rusland en gaat over Tevje, een Joodse melkboer met vijf dochters. Hij probeert Joodse tradities in stand te houden, ondanks de druk van buitenaf: zijn dochters willen trouwen voor de liefde en in tsaristisch Rusland zijn Joden onderwerp van intimidatie door autoriteiten.

Normaal gesproken is het orkest altijd onzichtbaar voor het publiek bij een musical. Niet bij Fiddler on the Roof, waarbij een van de musici plaatsneemt op een hoge plek op het toneel als ‘violist op het dak’.

Mede vanwege die stroperige voorbereiding besloot het bestuur in samenspraak met de choreograaf, de dirigent en de regisseur om het summum over de zomer te tillen. ‘En daar zijn we blij mee, al zijn er ook nadelen. Je weet niet of iedereen dan nog beschikbaar is, vanwege het afronden van een studie, een stage of een verhuizing, maar het is nou eenmaal niet anders. De musical duurt met alles erop en eraan zo’n drie uur. We voeren zowel zaterdag 18 september als zondag 19 september twee keer op. Vier shows in twee dagen is niet niks, maar we gaan er voor. Als het dat weekend heel slecht weer is, schuiven we het een week op.’

Dat InSPE haar debuut in de openlucht gaat maken, zorgt bij Westra zowel voor blijdschap als voor vrees. Naast dat de weergoden je gunstig gezind moeten zijn, is het oppervlakte stukken kleiner dan in een theater binnen muren. ‘Maar het gaat er schitterend uitzien. Je zit middenin de natuur, dat geeft een mooie achtergrond. In coronatijd is buiten zijn sowieso gunstiger. We gaan er met z’n allen keihard voor werken. Het wordt hoe dan ook een bijzondere editie.’

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.