'Aanwas eerstejaars geen reden tot zorg'

| Rik Visschedijk , Ton Fiselier

De explosieve toename van het aantal eerstejaars studenten aan de opleiding psychologie heeft vooralsnog geen negatieve gevolgen voor de onderwijskwaliteit. Dat zegt opleidingsdirecteur Marielle Stel.

Het aantal eerstejaars studenten psychologie is gegroeid van 107 naar 374 aanmeldingen dit jaar. Voormalig opleidingsdirecteur Gerben Westerhof uitte in juni nog de nodige zorgen over de voorspelde aanwas.

Uitdaging

Volgens Marielle Stel, de huidige opleidingsdirecteur, is de forse aanwas geen directe reden voor ongerustheid. ‘Het was voor ons moeilijk in te schatten hoe groot de instroom van eerstejaars daadwerkelijk zou zijn, maar de 374 studenten die we dit jaar hebben mogen ontvangen vormen een mooie uitdaging.’

Logistieke vraagstukken

De fikse groei brengt volgens Stel echter wel een aantal logistieke vraagstukken met zich mee. ‘We hebben twee extra tutoren moeten aannemen om de onderwijskwaliteit te kunnen garanderen. Daarnaast hebben we goed moeten kijken naar het boeken van collegezalen. Vooralsnog gaat dat goed. We hebben tot nu toe nog maar één keer een college twee keer moeten geven.’

Studiekeuzecheck

Naast alle maatregelen om de explosieve groei van het aantal eerstejaars studenten in goede banen te leiden, stelt Stel tevens een preventieve stap voor om problemen in de toekomst te voorkomen. ‘We gaan onze matchingsprocedure uitbreiden zodat we een beter beeld krijgen van het aantal nieuwe studenten dat we kunnen verwachten. Op die manier kunnen we ons beter voorbereiden en er voor zorgen dat de kwaliteit van ons onderwijs gewaarborgd blijft.’

Dat gaat de opleiding doen door de studiekeuzecheck verplicht te stellen, zo heeft heet CvB onlangs besloten. Woordvoerder Bertyl Lankhaar: 'Dat dient een tweeledig doel. De opleiding krijgt daarmee beter zich op de aantallen en de potentiële studenten kunnen zich beter voorbereiden op wat het inhoudt om psychologie te studeren aan een technische universiteit.'

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.