Broodje Cultuur: Van begrip tot merk

| Redactie

Tineke Grootenboer ontfermt zich wekelijks over de Broodjes Cultuur. In de elf jaar dat zij bij het cultuurcentrum werkt, heeft zij maar liefst vierhonderd broodjes gesmeerd. Mede onder haar leiding is Broodje Cultuur uitgegroeid tot een begrip, een merk bijna. `Maar het is een merk hoor!' corrigeert ze. Uit haar kast haalt ze een officieel document waaruit blijkt dat het Broodje als merknaam ger

Tineke Grootenboer ontfermt zich wekelijks over de Broodjes Cultuur. In de elf jaar dat zij bij het cultuurcentrum werkt, heeft zij maar liefst vierhonderd broodjes gesmeerd. Mede onder haar leiding is Broodje Cultuur uitgegroeid tot een begrip, een merk bijna.

`Maar het is een merk hoor!' corrigeert ze. Uit haar kast haalt ze een officieel document waaruit blijkt dat het Broodje als merknaam geregistreerd staat. `Ik google regelmatig en kwam erachter dat men elders ook Broodjes Cultuur begon te organiseren. Een hele eer natuurlijk, maar het moet niet te gek worden. Broodje Cultuur is echt van de UT en dat moet zo blijven.' Tijdens de vijfendertigste verjaardag van het Broodje trok Grootenboer de stoute schoenen aan en vroeg haar baas Jan Melief of de naam als merk geregistreerd kon worden. Hetgeen geschiedde. .

Dat het Broodje ver buiten de grenzen van de campus bekend is, ziet Grootenboer ook aan de hoeveelheid post die ze ontvangt van allerlei impresariaten. `Artiesten weten ons goed te vinden en willen graag in Broodje optreden. Maar dat gaat natuurlijk niet zomaar. Wij hebben een kritische studentencommissie die de voorstellingen van tevoren bekijkt. Regelmatig stuur ik de studenten het land in, altijd met z'n tweeën. Als ze beide enthousiast zijn, programmeren we de voorstelling. Vinden ze het beiden niets, dan doen we het niet. En als ze de hele terugreis nodig hebben om er uit te komen, dan doe ik het zeker. Dat zijn voorstellingen die de tongen losmaken en waar nog lang over nagepraat zal worden.' En dat is bedoeling.

Tineke Grootenboer en Hannah de Vries heffen het glas op veertig jaar Broodje Cultuur.
Tineke Grootenboer en Hannah de Vries heffen het glas op veertig jaar Broodje Cultuur.

Met de bekende scheurstrookjes peilt Grootenboer na afloop de stemming onder het publiek. `Al jaren houden we cijfers bij, maar er gebeurde nooit zoveel mee. Toen bedacht ik mij dat het leuk zou zijn om daar een publieksprijs aan te koppelen. Het idee is heel simpel: het meest gewaardeerde optreden wordt nog een keer als avondvoorstelling geprogrammeerd. Het publiek is dan heel tevreden, en de artiesten vinden het geweldig. Ze bellen mij regelmatig op om te vragen of ze nog op eerste plek staan!'

Grootenboer verheugt zich op `Alice in Wonderland', de voorstelling die theatergroep Gajes speelt vanwege het achtste lustrum van Broodje Cultuur. `De drie voorstellingen vormen een groots begin van het nieuwe seizoen. Dat is wel nodig ook, want vorig jaar liep de animo voor Broodje een beetje terug vanwege de verbouwing van de Vrijhof. Omdat de bieb gesloten was, viel er hier geen student te bekennen, terwijl onze programmering gewoon doorging. Sommige mensen dachten zelfs dat de Vrijhof een jaar lang dicht was! Ik hoop dus dat `Alice' Broodje Cultuur een nieuwe impuls geeft. Het is een prachtige voorstelling, met een bijzonder verhaal erachter. Wist je dat Roderik Sommerdijk, de oprichter van Gajes, zijn huis verkocht heeft omdat hij geen subsidie voor Alice kon krijgen? Het is toch geweldig dat iemand alles aan de kant zet om zijn droom te realiseren!'

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.