Het initiatief werd dinsdag afgetrapt bij het Mediacollege in Amsterdam en bij de opleiding journalistiek van de Hogeschool Windesheim in Zwolle. Daar gingen studenten samen met hoofdredacties en wetenschappers in gesprek over manieren om jongeren en journalistiek dichter bij elkaar te brengen. Minder lange lappen tekst, was een van de aanbevelingen, en meer foto’s en filmpjes.
Met het gratis krantenabonnement zegt DPG te willen inspelen op de ‘dalende interesse van jongeren in nieuwsplatformen’ en de ‘toenemende blootstelling aan desinformatie via sociale media’. De uitgever hoopt ‘de drempel naar kwaliteitsjournalistiek weg te nemen’.
Toegankelijk
Met de verkiezingen in aantocht is dit extra belangrijk, meent het mediabedrijf. Alle mbo-, hbo-, en wo-studenten in Nederland tussen 16 en 25 jaar kunnen nu met hun studentenpas een gratis digitaal abonnement aanvragen op alle nieuwsmerken van DPG. Daaronder vallen ook lokale kranten als Het Parool, Brabants Dagblad en Tubantia.
Het bedrijf wil het nieuws ook op andere manieren toegankelijker maken voor jongeren en werkt aan ‘nieuwe journalistieke vormen die passen bij deze doelgroep’.