Het mysterie van het mozaïek

| Martin ter Denge

Een blok kaas? Een tent in een gat? Een oplettende lezer van U-Today vroeg zich af wat er eigenlijk voor tekening in de bestrating voor de Horst ligt. Het blijkt een bijna vergeten kunstwerk uit 2010.

De gemiddelde voorbijganger zal er overheen lopen zonder iets op te merken. Af en toe wordt het ook half verzwolgen door de zee van fietsen voor de Horst. En dat is blijkbaar precies de bedoeling.

Maar wat het dan wel voorstelt? Op de website van de UT en in het archief van U-Today zijn slechts zijdelingse verwijzingen te vinden, in een nieuwsbericht uit 2011 over het laatste boek over campuskunst. Het is niet opgenomen in de wandelroute voor architectuur en kunst.

Compensatie

Een compensatiekunstwerk, noemt Andre de Brouwer van Campus and Facility Management het. Hij verwijst door naar het Campus Art Advisory Committee (CAAC), maar weet nog te vertellen dat er ooit op het dak van Carré een kunstwerk op het dakleer was aangebracht, maar dat het de weersinvloeden niet overleefde. Daarom werd een blijvender oplossing gezocht.

Die werd in 2010 gevonden, vertelt Tessa Lieffering van het CAAC per e-mail. Ze stuurt een link door van een Beeldkwaliteitsplan Campus Universiteit Twente, waarin het kunstwerk zelfs twee keer wordt genoemd, maar beide keren zonder foto.

Horstpleinbestrating

Kunstenaar Frank Sciarone, die onder andere twintig jaar lang de stroming Monumentale Kunst van de AKI in Enschede coördineerde, leverde het kunstwerk dat in de beschrijvingen van de UT de generieke naam ‘Horstpleinbestrating’ draagt.

Volgens het eerder genoemde deel vier van de serie boeken over campuskunst is het kunstwerk ‘een meters grote, maar platte afbeelding in verschillende kleuren steen. De vormen reageren op de nabije koelcirkel, maar het staat de voorbijganger vrij om een eigen betekenis aan het patroon in de bestrating te geven. Wél kunst die de ruimte bepaalt waarin de mens zich beweegt, zoals ooit geformuleerd door de kunstcommissie, maar onnadrukkelijk en multi-interpretabel. Geen kunst dus van het grote gebaar, maar voor de aandachtige kijker.’

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.