‘Zorg voor een supersnelle treinverbinding tussen Twente en Münster’

| Jelle Posthuma

Het Rijk investeert tientallen miljoenen euro’s in de treinverbinding Zwolle-Twente-Münster. UT-hoogleraar Wilfred van der Wiel, die nauw samenwerkt met de universiteit van Münster, vindt het een positieve ontwikkeling. ‘Maar ik hoop dat ze dan ook zorgen voor een supersnelle verbinding; het huidige boemeltreintje stopt om de drie lantaarnpalen.’

Photo by: Gijs van Ouwerkerk

Met de voorgenomen investering van dertig miljoen euro wil Den Haag het treintraject tussen Enschede en Gronau elektrificeren, zo meldt RTV Oost. Nu rijdt de trein nog op diesel. Ook zijn er plannen om de stootblokken op station Enschede weg te halen, zodat binnenkomende Duitse treinen door kunnen rijden naar Hengelo en verder. Daarmee wordt het Duitse achterland een stuk beter bereikbaar.

Wilfred van der Wiel, UT-hoogleraar nano-elektronica, werkt voor zijn onderzoek nauw samen met de universiteit van Münster. De Twentse professor noemt de toezegging van het Rijk een mooie ontwikkeling. ‘Een goede verbinding met Münster zou heel gunstig zijn, en wordt alleen maar relevanter in de toekomst. De UT werkt nauw samen met de Duitse universiteit. Zelf heb ik een deelaanstelling in Münster. Ik kom er geregeld en dat geldt voor meer mensen op de UT.’

De hoogleraar wijst op het recent ondertekende samenwerkingsverband tussen de UT en Münster. Sinds kort kunnen promovendi via een zogeheten ‘Joint Doctorate Program’ promoveren aan de UT én de universiteit van Münster. ‘Dat betekent in de praktijk dat PhD’s de ene dag iets meten in het laboratorium van Twente en de andere dag in Münster, wat enorm bijdraagt aan de samenwerking tussen de universiteiten en zorgt voor een intensief verkeer tussen beide steden.’

Hoewel Van der Wiel positief is over de voorgenomen investering in de treinverbinding, plaatst hij ook een kritische kanttekening. ‘Ik hoop dat ze er in de toekomst een supersnelle verbinding van kunnen maken. Denk aan een soort intercity die eens in het uur gaat. Nu is het echt een boemeltreintje, dat om de drie lantaarnpalen stopt. De treinreis duurt behoorlijk lang, zeker als je nog met een lijnbus vanaf het station naar de universiteit moet reizen. Zelf pak ik zelden de trein, eerlijk gezegd.’

Dat is een gemiste kans, weet de hoogleraar. ‘Als de trein significant sneller gaat, bijvoorbeeld in drie kwartier, wordt het interessant. Idealiter stopt de trein dan ook bij Kennispark in Enschede.’ Volgens Van der Wiel biedt zo’n verbinding grote kansen. ‘De universiteit van Münster heeft vijftigduizend studenten en is de vijfde universiteit van Duitsland. Münster ligt op nog geen zeventig kilometer afstand van Enschede, dat is dichterbij dan welke andere universiteit in Nederland. Het is echt een schatkamer aan potentieel.’

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.