‘Stabiel vliegen én presteren’

| Rense Kuipers

Meer stabiliteit, meer testtijd en minder nieuwe technische snufjes. De studenten van Solar Boat Twente presenteerden afgelopen vrijdag hun nieuwe bootontwerp. ‘Deze boot moet bewijzen stabiel te kunnen vliegen’, aldus teammanager Xavier Roosendaal.

Het sleutelwoord voor de veertien nieuwe teamleden van Solar Boat Twente is ‘stabiliteit’. ‘Het vorige team heeft vrij radicaal geïnnoveerd, met concepten die op papier kunnen werken, maar zich nog niet bewezen hadden in de praktijk’, stelt Roosendaal. ‘Als je veel nieuwe dingen probeert, heb je voldoende tijd nodig om die grondig te testen. Daar schortte het bij het vorige team helaas aan, met wisselende prestaties tot gevolg.’

Andere boeg

Het nieuwe team, dat in september begon, gooit het over een andere boeg. ‘We gaan niet radicaal innoveren, maar doorontwikkelen op bewezen concepten van vorige teams en concurrenten. Nu is het zaak om stabiel te vliegen met behulp van goed functionerende draagvleugels. Én om stabiel te presteren’, aldus de teamleider.

Dat komt volgens Roosendaal neer op het maken van relatief veilige keuzes. Zo bouwt deze lichting voort op de zogeheten POD-motor en software-aangestuurde draagvleugels van het vorige team. Voor de romp kiest het nieuwe team echter voor een binnenlaag van schuim en niet voor zogeheten aramidepapier zoals bij de vorige boot. ‘Bedoeld om een stukje robuustheid te creëren’, licht Roosendaal toe. ‘Als de koolstof buitenlaag beschadigt, is de boot nog steeds waterdicht, want het schuim neemt geen water op. Schuim is in totaal een paar kilootjes zwaarder dan aramidepapier, maar wel steviger.’

Beeld van de presentatie afgelopen vrijdag. Foto: Yvon Gankema.

Nieuwe regels

De competitie waarin Solar Boat Twente vaart, Solar Sport One, verandert haar regels. ‘De topklasse waarin we uitkwamen fuseert met de A-klasse, waardoor we ook ineens meer concurrenten hebben. Voor ons betekenen de nieuwe regels dat ons zonnedek niet meer 9,2 vierkante meter mag zijn, maar nog maar zes. ‘Daarom halen we dit jaar, in vergelijking met de vorige boot, 87,5 cm van de achterkant af.’

Extra testtijd

De eerste onderdelen kwamen vandaag al binnen, vertelt Roosendaal. ‘Volgende maand beginnen we met bouwen, zodat we uiterlijk in maart de boot af hebben.’ Dat geeft het team twee maanden extra de tijd om te testen. De eerste race in hun kampioenschap staat namelijk gepland op 22 mei. ‘We willen volop gebruikmaken van de testtijd die we hiermee voor onszelf creëren. Deze boot moet bewijzen stabiel te kunnen vliegen, ook met oog op de jaren na ons.’