‘De schop gaat te snel in de grond’

| Jelle Posthuma

Een bijdrage leveren aan verandering van de Nederlandse bouw: het is de ambitie van hoogleraar Leentje Volker. Sinds vorige maand bekleedt ze de leerstoel Integrated Project Delivery aan de UT.

'The shovel hits the ground too soon'

Contributing to a change in Dutch construction: it is the ambition of professor Leentje Volker. Since last month she holds the chair of Integrated Project Delivery at the UT.

Tot voor kort was je universitair hoofddocent in Delft. Waarom de stap naar Twente?

‘Ons vakgebied, bouwkunde, is beperkt tot Delft, Eindhoven en Twente. Het moet aan een van deze drie universiteiten gebeuren. Twente heeft met Construction Management & Engineering een heel goede vakgroep op dit gebied. Er kwam aan de UT een vacature vrij en daar solliciteerde ik op, zo simpel ging het eigenlijk. Ik heb gestudeerd in Eindhoven, promoveerde in Delft en zit nu in Twente – inmiddels heb ik bijna de hele 4TU gezien.’

De leerstoel Integrated Project Delivery. Wat houdt dat precies in?

‘Mijn leerstoel richt zich op infrastructuurprojecten, zoals de aanleg van sporen, wegen en waterwerken. Hoe realiseren we deze projecten zo geïntegreerd mogelijk? Dat is de centrale vraag van mijn onderzoek. Allereerst moeten de verschillende experts met elkaar in gesprek, zodat het bouwproject integraal wordt bedacht en uitgevoerd. Ik kijk in mijn werk niet alleen naar de technische aspecten, maar ook naar de sociale integratie. Infrastructuur is een publiek goed waar veel mensen mee te maken krijgen. Zorg voor een duidelijke ambitie in de besluitvorming en creëer draagvlak voor de beslissingen.’

Wat wil je bereiken in Twente?

‘Ik wil een bijdrage leveren aan verandering in de Nederlandse bouw. Dat is, zeker met de huidige maatschappelijke ontwikkelingen, nodig. Tijdens mijn oratie heb ik het waarschijnlijk over de drieslag van dromen, denken en doen. Het bouwtraject begint met de droom voor een infrastructuurproject. Zonder een droom kunnen mensen niet vechten voor hun doel. Dan komt de stap van het nadenken. Voor mensen in de bouw is de verleiding groot om deze stap snel af te handelen, om de schop zo snel mogelijk in de grond te steken.’

Is dat verkeerd?

‘Mijn voorstel is om iets langer de tijd te nemen voor het nadenken, zodat het project bestendiger is voor veranderingen. Ook in het laatste stadium, de fase van het doen, is het van belang om te blijven nadenken. Een infrastructuurproject duurt vaak lang en de politieke kleur kan in de tussentijd veranderen. Degene die de droom had, is dan alweer weg. Zorg er daarom voor dat het project bestendig is voor de politieke wisseling van de wacht en laat ruimte voor veranderingen in de procedure.’

Waarom horen we zo vaak over te lange en te dure bouwprojecten?

‘Er zitten natuurlijk altijd risico’s aan infrastructuurprojecten. Helemaal aan het begin wordt een budget afgesproken, maar onderweg kan er van alles veranderen. Daarom is het verstandig om voorzichtig te zijn met cijfers, want het beeld van een overschreden budget blijft hangen. Ik wil graag mijn steentje bijdragen om de risico’s van infrastructuurprojecten te beheersen. Dat is mogelijk door een meer geïntegreerde manier van werken, waar mijn onderzoek over gaat.’

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.