Nieuw beheer, nieuwe start voor Classroom of the Future

| Rense Kuipers

Het eigenaarschap en beheer van Classroom of the Future komt bij DesignLab te liggen. Voorheen was die taak in handen van LISA. ‘Voor DesignLab is het eigenaarschap reden om vaart te zetten achter nieuwe initiatieven’, aldus projectmanager Miriam Iliohan.

Photo by: Gijs van Ouwerkerk

Begin dit jaar kreeg LISA-directeur Jan-Laurens Lasonder de taak om het beheer van de ruimte in The Gallery onder de loep te nemen. Reden daarvoor was dat het beheer ervan door de flexibele inrichting moeizaam verliep. Toen noemde Lasonder het een ‘logische keuze’ om het beheer bij DesignLab neer te leggen, zeker gezien de locatie van de Classroom of the Future nabij het lab.

De Classroom of the Future

De deuren van Classroom of the Future gingen begin 2015 open. Het idee van initiatiefnemer en hoogleraar Jos van Hilligersberg: een collegezaal geschikt voor interactief projectonderwijs te bieden.

Onder de vlag van ‘Collaborative Educational Spaces influenced by Technology’ gaat DesignLab na de zomer aan de slag met de ruimte. Iliohan: ‘Wij willen meer kijken naar de vraag van zowel studenten als docenten, om de ruimte zo goed mogelijk te benutten.. Daarvoor hebben we met allerlei belanghebbenden gesproken en samen met de University Innovation Fellows inspiratie opgedaan bij de D-School van Stanford University.’

Pilotprojecten Verbeek en Evers

Iliohan noemt de start van twee pilotprojecten een voorbeeld van de nieuwe aanpak. ‘Hoogleraren Peter-Paul Verbeek en Vanessa Evers gaan experimenteren met verschillende onderwijsconcepten. Verbeek maakt van de ruimte een mirrored classroom, vanuit het idee om simultaan les te geven aan UT-studenten en studenten van de Universiteit van Aalborg. Evers kijkt naar manieren om de module ‘Communication Technology for Global work’ in samenwerking met Stanford University middels een verbeterde ruimte afstandonderwijs aan te bieden.’

Andere samenwerkingsprojecten

  • ‘Innovative Learning Spaces Facilitating Engineering Education becoming more student driven’ van Wytze Koopal en Charlotte Oude Altink
  • ‘Home Base’ van Rudy Oude Vrielink en Margriet Lindemann
  • ‘Dynamic scheduling’ van Rudy Oude Vrielink
  • 'The Design of Meeting Points for students and staff University College Twente’ van student industrial design Jil Hötte

Samenwerking met Cisco

Via LISA slaat DesignLab de handen ineen met IT-gigant Cisco, vertelt de projectleider. ‘Het is niet zo dat zij hun ICT-producten pushen en dat wij het moeten accepteren. Voor ons zijn de wensen en vernieuwing van het onderwijs leidend. Dus kijken we binnen onze samenwerking naar welke technologie we nodig hebben om studenten en docenten optimaal te voorzien in hun behoeften. Daar wil Cisco graag in voorzien’, aldus Iliohan.

Ze denkt dat DesignLab ook aan de faciliterende kant een verschil kan maken. ‘Het verplaatsbare meubilair werd voorheen niet optimaal gebruikt. Of het was te zwaar of te log, of het werd niet teruggezet na gebruik. Dat willen we makkelijker maken, zodat er respectvol met elkaar wordt omgegaan. Het zou mooi zijn als we de onderwijsruimte zo optimaal kunnen inzetten dat we ook de druk op de roosters van studenten verlagen en de samenwerking bevorderen.’