Het sollicitatieproces op z'n kop

| Anouk de Jong

Hoe maak je solliciteren leuk? Daarover vertelde Gerrald Hekman en Ivo Kleine Schaars van Handstand Consultancy in The Gallery tijdens de workshop succesvol solliciteren, onderdeel van de Bedrijvendagen Twente.

Géén tips om dé perfecte motivatiebrief te schrijven, maar tips om te solliciteren op een manier die bij je past. De twee cursusleiders gebruikten hiervoor vier onderdelen van het basismodel van communicatie: ik, de ander, het middel en de wereld, als uitgangspunt. 'Solliciteren begint bij jezelf', legde Kleine Schaars uit. 'Je kunt bij een sollicitatie beter vertellen over je passies dan over je eigenschappen. Jouw eigenschappen komen daar dan vanzelf uit naar voren.'

De ander

‘Wat moet de ander van jou onthouden als je solliciteert’, gaf Hekman mee als tip. 'Zorg ervoor dat die dingen in één oogopslag opvallen in jouw cv of motivatiebrief'. Het volgende onderwerp dat aan bod kwam, was 'de wereld', of in dit geval de branche waarin je werk zoekt. De meeste mensen doorlopen steeds hetzelfde riedeltje, weet Hekman. 'Van online zoeken naar vacatures, solliciteren, afwachten en afgewezen worden'.

Het riedeltje doorbreken

'Op die manier solliciteren is totaal niet effectief', vertelt Kleine Schaars. 'Maar twintig procent van de vacatures verschijnt daadwerkelijk online. Werkgevers zoeken altijd eerst binnen hun eigen netwerk'. Het middel om een baan te vinden is volgens de twee je eigen netwerk activeren en met mensen in gesprek te gaan. Hekman voegt toe: 'Als je dan toch moet solliciteren, doe dat dan op een opvallende manier die bij jou en bij je branche past. Vertel iets wat alleen jij kunt vertellen.'

De workshop was onderdeel van de voorbereidingsweek van de Bedrijvendagen Twente. Volgende week is de laatste week en staat in het teken van ambitie. Studenten kunnen aanschuiven bij bedrijfsdiner, -lunches of – ontbijt. Ook zijn er informele recruitmomenten met bedrijven tijdens een high tea, escaperoom of kookworkshop.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.