Batavierenrace: als een lopend vuurtje inschrijven

| Anouk de Jong

De inschrijving voor de 45e editie van de Batavierenrace gaat op donderdag 10 november van start. De organisatie bepaalt na de inschrijvingen welke teams aan de wedstrijd mee mogen doen door middel van een loting in twee delen.

Photo by: Jellien Tigelaar

Ellen Bourgondiën van de Batavierenracecommissie legt uit: ‘We zullen op 11 november kijken of het nodig is om te loten. Alle teams die zich de dag daarvoor hebben ingeschreven doen mee aan de loting. Ploegen die zich na 10 november inschrijven plaatsen we op volgorde van inschrijfdatum op de reservelijst.’

Internetsnelheid

‘De afgelopen jaren raakten de inschrijvingen steeds sneller vol’, vervolgt Bourgondiën. ‘Of je wel of niet deel kon nemen met je ploeg hing vooral af van je internetsnelheid. Om iedereen een eerlijkere kans op deelname te geven is er vorig jaar een loting ingevoerd. Dat is goed bevallen, ook organisatorisch gezien.’

De loting zal op 1 december plaatsvinden en kan via een livestream gevolgd worden in de rest van het land. Tijdens de loting worden er eerst honderd ploegen gekozen uit ploegen die de afgelopen drie jaar sowieso twee keer hebben meegedaan. Vervolgens komen alle ploegen die zich op 10 november hebben ingeschreven bij elkaar en worden daaruit de resterende ploegen gekozen.

Alle teams die worden uitgeloot of zich na 10 november hebben ingeschreven komen op de reservelijst. Zij hebben tot 2 februari een kans om alsnog geplaatst te worden, bijvoorbeeld door mee te doen aan acties om een wildcard te winnen.

Lustrumeditie

De Batavierenrace wordt dit jaar voor de 45e keer georganiseerd. Om dit negende lustrum te vieren is een speciale commissie aangewezen die zich bezighoudt met de aankleding van deze speciale editie van de Batavierenrace. De leus voor deze lustrumeditie is: ‘Als een lopend vuurtje’.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.