TBK'ers combineren busvervoer met pakketbezorging

| Paul de Kuyper

Openbaar vervoer in de stad kun je combineren met pakketbezorging. Met dat idee wonnen vijf TBK-studenten woensdag de publieksprijs op het Dinalog-congres voor stadslogistiek. Volgende week pitchen ze hun plan in de Amsterdam Arena.

Photo by: Roel Hemkes

Voor het mastervak management of technology deden de studenten technische bedrijfskunde mee aan een wedstrijd van onderzoeksinstituut Dinalog. ‘We moesten een oplossing bedenken voor een logistiek probleem in steden’, vertelt Suzanne Thomasson (21). ‘Omdat we bij de beste 4 ideeën van Nederland zaten, mochten we woensdag op een Dinalog-congres in Amsterdam ons plan pitchen. Daar wonnen we de publieksprijs.’

‘Onze probleemstelling is dat bussen in de steden eigenlijk niet goed worden gebruikt. In de spits zitten ze overvol en de rest van de dag rijden ze leeg rond’, legt Suzanne uit.

Kleine busjes en pakketbezorging

Suzanne en haar studiegenoten lossen dat probleem op door kleine busjes te laten rondrijden die niet alleen passagiers vervoeren maar ook pakketjes bezorgen. ‘Je kunt in een app aangeven waar je opgepikt wilt worden en waar je heen wilt. In 5 tot 15 minuten komt er dan een busje langs om je op te pikken. Dat busje neemt ook andere klanten mee.’

Het concept kijken de TBK-studenten af van de buurtbussen voor ouderen en gehandicapten. ‘Die vorm van demand responsive transportation combineren we met pakketbezorging. Pakketjes kunnen dan ook veel later op de dag nog worden bezorgd. Bussen rijden vaak tot middernacht. Dat is handig voor mensen die overdag niet thuis zijn.’

Suzanne denkt niet dat hun ov-model zal leiden tot het verdwijnen van stadbussen. ‘Het wordt denk ik een hybride systeem. Lijn 9 in Enschede bijvoorbeeld (die langs de campus naar Hengelo rijdt, red.) zit altijd vol. Die blijft wel bestaan. Maar daarnaast kunnen kleiner busjes worden ingezet.’

5000 euro

De publieksprijs van het Dinalog-congres brengt de studenten naar een nieuwe pitch, nu op het grote Topsector Logistiek Congres, volgende week in de Amsterdam Arena. Als ze daar wederom als beste uit de bus komen, winnen ze 5000 euro voor een haalbaarheidsstudie. Suzanne: ‘In die haalbaarheidsstudie willen we kijken of de aanrijtijden van maximaal een kwartier reëel zijn.’

Suzanne Thomassen werkt voor dit project samen met TBK-collega’s Casper Sterkman, Joep Karis, Ian Breed en Sofie Vreriks.