Drones UT-alumnus veroveren Amerika

| Rense Kuipers

Na een master business administration, begon Gerard Nieuwenhuis (27) samen met vriend Albert van de Maat het merk TRNDlabs. Nu, een jaar later, liggen zijn drones in meer dan 200 filialen van Urban Outfitters in de VS.

‘We richten ons op de internationale markt’, begint Nieuwenhuis zijn verhaal op kantoor in Rijssen, of all places. ‘Eigenlijk noemen we alles wat we maken fashionable technology; het moet aansluiten op de belevingswereld van jonge mensen, van zo’n 16 tot 36 jaar. In principe dezelfde doelgroep als Urban Outfitters.’

Made in China

Nieuwenhuis runde tijdens zijn master al een webshop, waarmee hij vooral telefonie-accessoires aan de man bracht, zoals oplaadkabels, hoesjes en speakers. Volgens Nieuwenhuis ‘de standaard made-in-China-producten’. Door de drukte die de webshop met zich meebracht, liep zijn master een half jaar uit.

‘Nu zie je dat mensen er zelf handiger in zijn geworden, door via websites als Alibaba zelf te importeren’, vertelt Nieuwenhuis. ‘Maar ik had altijd al voor ogen om een groter bedrijf op te richten.’

En zo ontstond TRNDlabs, gevestigd in een verzamelgebouw in het hart van Rijssen, naast een winkelcentrum. ‘We zagen in de markt dat drones booming waren en goed binnen ons merk pasten’, zegt Nieuwenhuis. ‘Ook dit wordt nog allemaal in China gemaakt, het verschil is dat we nu producten maken op basis van onze eigen kwaliteitseisen en specificaties.’

Op je duim

Het bedrijf lanceerde de eerste drone in november 2014. Deze SKEYE Nano Drone is zo klein (4 bij 4 centimeter, zonder camera) dat hij met gemak op je duim balanceert. ‘Op dat moment de kleinste drone ter wereld’, aldus Nieuwenhuis met gepaste trots. ‘Deze drone is ook beschikbaar bij Urban Outfitters.’

Inmiddels is daar de SKEYE Mini Drone, mét camera van twee megapixels bijgekomen, die in dezelfde oranjekleurige huisstijl rondvliegt door het kantoor van Nieuwenhuis. ‘Niet te vergelijken met de functionaliteit van de drones van honderden tot duizenden euro’s’, geeft hij toe. ‘Maar dat is nooit de bedoeling geweest.’

De groep ertussenin

‘Je ziet namelijk twee categorieën bij dronefabrikanten, legt Nieuwenhuis uit. ‘Aan de ene kant de modelbouw- of speelgoedfabrikanten, die zich vooral richten op kinderen of hobbyisten. Aan de andere kant zie je de professionele fabrikanten. We zagen bijna geen fabrikanten die drones maken die zich als hip en modern profileren.’

‘Wij richten ons op de groep die ertussenin valt’, vervolgt Nieuwenhuis. ‘Het zijn de mensen die eerst willen proberen te vliegen met een drone, voordat ze denken aan een drone van 1000 euro, maar ook niet direct naar de eerste de beste speelgoedwinkel lopen.’

Drones oet Riessen

De keuze voor Rijssen was een bewuste, vertelt Nieuwenhuis, zelf woonachtig in Rijssen. ‘Hier zitten we prima. We zijn helemaal niet aan locatie gebonden. Het enige dat we nodig hebben is een goede internetverbinding.’

Voor internationale klanten maakt het volgens Nieuwenhuis namelijk helemaal niet uit waar je gevestigd bent. ‘Zijn kennen normaal gesproken alleen Nederland en Amsterdam. Als een klant ernaar vraagt, dan zeggen we ‘iets buiten Amsterdam’. Je doet er immers langer over om van de ene kant van Los Angeles naar de andere te komen, dan dat je van Rijssen naar Amsterdam rijdt.’

Die ‘typisch Nederlandse gedachte’ dat locatie zo bepalend is frustreert Nieuwenhuis. ‘Het hele idee van Twente internationaal op de kaart zetten, waar hebben we het over? Dat maakt internationaal helemaal niets uit. Voor onze uitstraling communiceren we dat we een internationaal bedrijf zijn. Zo moeilijk is het niet meer om aan een globale markt te leveren.’

Global brand

‘Ons plan is om een global brand te worden, met producten die in winkels over de hele wereld te koop zijn’, zegt een ambitieuze Nieuwenhuis. Momenteel verkoopt hij de voorgenoemde modellen drones, daar komt maandag een derde bij (‘op dat moment de kleinste ter wereld’) en voor het einde van dit jaar nog twee modellen.

Is Nieuwenhuis niet bang dat de dronemarkt overspoeld wordt met concurrentie? ‘We willen ons onderscheiden met onze branding. Kijk naar kledingmerken; is Levi’s bang dat de Hema spijkerbroeken gaat verkopen? Ik denk het niet. Daarom proberen we ons te profileren als een merk met een verhaal.’

Wat dat verhaal is? ‘We willen gave, modieuze elektronica maken voor een betaalbare prijs.’

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.