Gebruik internet vooral goed voor de portemonnee

| Rense Kuipers

Internetgebruikers ervaren vooral economische voordelen en in mindere mate sociale of culturele. Dat blijkt uit het onderzoek van Alexander van Deursen van de vakgroep media, communicatie en organisatie (MCO), dat hij samen met onderzoekers van de London School of Economics en de Universiteit van Oxford deed.

Photo by: Freeimages.com | Jakub Krechowicz

Mensen halen het meeste voordeel uit internetgebruik doordat ze producten goedkoper kopen dan in de winkel. Dat zegt 66% van de ondervraagden uit Nederland en Engeland. Voor het sociale leven van mensen heeft het internet minder voordelen op. 30% zegt door het internet een betere relatie met familie en vrienden te hebben, 21% ontmoette mensen met dezelfde interesses. 10% heeft nieuwe dingen over zijn of haar afkomst geleerd en 6% voelt zich meer verbonden met zijn of haar geloof.

Doel van het onderzoek was om te kijken hoe ongelijkheden in internetgebruik invloed hebben op de sociale positie van mensen. De onderzoekers concludeerden dat als iemand online gaat, dat nog niet meteen betekent dat diegene het beoogde resultaat behaalt, of überhaupt tevreden is over dit resultaat.

Digitale kloof

Socializen leidt bijvoorbeeld niet automatisch tot een sterker gevoel van verbondenheid. Ook iemand die economische voordelen haalt uit het internet, kan dat misschien niet − of minder − op sociaal gebied.

Volgens Van Deursen spelen de vaardigheden van iemand en de wijze waarop iemand internet gebruikt een grote rol. Hij ziet mogelijkheden om de kloof tussen vaardige en niet-vaardige internetgebruikers te dichten, bijvoorbeeld met gerichte trainingen van overheden, bedrijven of instellingen.


In het UT Nieuws Magazine van juni vertelt Van Deursen meer over zijn onderzoek naar digitale ongelijkheid.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.