Succes voor onderzoek online laboratoria

| Paul de Kuyper

Een groot onderzoeksproject naar virtuele en remote (online) laboratoria is genomineerd voor een nieuwe Europese prijs voor innovatief online leermateriaal. Volgens projectleider en UT-hoogleraar instructietechnologie Ton de Jong slaan de digitale labs bovendien aan bij docenten.

In het Europese miljoenenproject Go-Lab van Ton de Jong werken universiteiten aan digitale laboratoria waarin middelbare scholieren op afstand experimenten kunnen uitvoeren met bijvoorbeeld satellietdata van de European Space Agency of met een simulatie van de deeltjesversneller van CERN.

Go-Lab drong deze week door tot finale van de TELL US Award, een nieuwe Europese prijs voor creatief en innovatief online leermateriaal met een grote impact op onderwijs. De finale van de TELL US Award is op 11 en 12 juni in Parijs. Vier van de zestien genomineerde projecten winnen daar 10.000 euro, plus ondersteuning om de ICT-toepassing verder te ontwikkelen.

Digitaal scheikundelab

Inmiddels staan 73 ‘Go-Labs’ online, een aantal dat volgens De Jong binnenkort doorgroeit naar zo’n 150. De vakgroep Instructietechnologie heeft samen met UT-lerarenopleiding ELAN en chemiedocenten bijvoorbeeld een virtueel scheikundelab gebouwd waarin scholieren digitale experimenten kunnen uitvoeren met zoutoplossingen.

Docenten kunnen in de online labs allerlei ondersteunende tools toevoegen. Zo ontstaan nieuwe digitale leeromgevingen die ook door andere scholen kunnen worden gebruikt.

Fondsenwerving

Het onderzoeksproject Go-Lab loopt nog anderhalf jaar, maar onderzoeksleider De Jong wil dat er ook daarna nog labs worden ontwikkeld. ‘Ik zie hoe het concept aanslaat, hoe enthousiast docenten zijn. Ik moet de komende tijd gebruiken om fondsen te vinden – wellicht bij de overheid – zodat het project kan blijven bestaan.’

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.