Student ontwerpt eigen boxershorts

| Maaike Platvoet

Een wijde boxershort zit minder lekker dan een strakke, vindt de 21-jarige student business administration Max Poorthuis. Maar zo’n wijde broek vindt hij chiquer. Daarom besloot hij twee jaar geleden om zijn eigen onderbroekenlijn O’Connor te gaan ontwerpen.

‘Kijk’, zegt hij trots. ‘Dit is er eentje.’ Poorthuis laat een vrolijk blauw-wit-rood gestreepte boxershort gezien, met een blauw-geruite boord. ‘Voel die stof maar eens. Honderd procent katoen, dat is belangrijk. Want dat verhoogt het draagcomfort. En dit is dus het speciaal ontworpen binnenbroekje, gemaakt van jersey. Dat zorgt er voor dat ‘het zaakje’ er niet zo los in hangt. Kortom, deze onderbroek heeft het draagcomfort van een strakke short, maar de chique look van een wijde.’

O’Connor

Op de door hem zelf ontworpen website www.o-connor.nl zijn sinds een week de boxershorts te bestellen. Daar ging een proces van twee jaar aan vooraf. ‘Voordat het ontwerp goed genaaid was, is er heel wat contact geweest met het naaiatelier in Portugal’, vertelt de ondernemende student.

‘Ik ben begonnen in China. Maar daar moest ik grote aantallen afnemen, en daarvoor vond ik het risico te groot. Bovendien duurt het ook lang, voordat je je product dan in huis hebt. Mijn vader, die ook werkzaam is in de textiel, bracht mij in contact met een bedrijf in Portugal. Zo kwam ik daar terecht.’

Heel wat proefmonsters werden afgekeurd, vertelt hij. ‘Soms was dat wel eens heel frustrerend. Bleek dat het wéér niet goed genaaid was. Uiteindelijk kwam het goed, want nu is het precies zoals ik voor ogen had. De boxershort draagt heerlijk.’ En ja, natuurlijk heeft hij ‘m zelf aan.

Introductiekorting

‘Het is geen goedkope short’, zegt hij eerlijk. ‘Ze kosten 29.95 euro, maar nu geldt een introductiekorting van 25%. De kwaliteit is wel top. Inmiddels heb ik er via mijn webshop zestig verkocht en ik zie nu dat bepaalde klanten terugkomen en meer bestellen. Dat zegt wel wat.’

Hij denkt niet dat zijn onderbroeken-lijn snel bij de Bijenkorf of V&D komt te liggen. ‘De productie is vrij prijzig. Als ik zou verkopen aan bijvoorbeeld de Bijenkorf, verwacht ik niet er veel aan over te houden. Vooralsnog wil ik de verkoop daarom in eigen beheer houden, en alleen via de webshop laten lopen. Dat is overzichtelijk, maar ik ben er nu al heel erg druk mee. Dagelijks komen bestellingen binnen die verwerkt moeten worden. Verder wil ik nieuwe dessins laten ontwerpen, zodat er meer keuze zal zijn.’

Perfecte boxershort

Voor Poorthuis geldt nu ‘we zien wel hoe het loopt’. ‘Ik heb alles zelf gedaan en geïnvesteerd. Zelfs de foto’s op de website heb ik zelf gemaakt. Als het uiteindelijk niks wordt, heb ik het in elk geval geprobeerd.’ Het heeft hem in ieder geval de – voor hem - perfecte boxershort opgeleverd.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.