Geert Wilders regeert social media

| Rense Kuipers

PVV-leider Geert Wilders is de onbetwiste heer en meester van social media op dit moment. Dat blijkt uit het onderzoek van UT-promovendus Robin Effing. Hij ontwikkelde de Social Indicator, een tool die momenteel de social media-invloed van 33 Nederlandse politici meet.

Met dit onderzoek probeert Effing, die ook docent social media aan Saxion is, de invloed van een individu op social media objectief te meten. De basis voor Social Indicator is een door Effing ontwikkelde wetenschappelijke methode die het aantal berichten afzet tegen het sociale netwerk van de gebruiker.

Wie scoort goed?

De huidige demoversie legt 33 politici naast elkaar, waarbij de totaalscore is opgemaakt uit een contributiescore (wat delen ze en onder wie?) en een participatiescore (hoe wordt erop gereageerd?).

‘Opmerkelijk is bijvoorbeeld dat Geert Wilders zowel een enorm hoge contributiescore als participatiescore heeft’, vertelt Effing. ‘De 25 Twitterberichten die het meest gedeeld zijn komen allemaal van de hand van Wilders.’ SP-fractievoorzitter Roemer scoort volgens Effing bijzonder goed op Facebook, waar mensen veel berichten van Roemer delen en erop reageren.

De Social Indicator top 5 is opgemaakt uit achtereenvolgens Geert Wilders, Mark Rutte, Alexander Pechtold, Emile Roemer en Lodewijk Asscher.

Wat is mijn invloed?

Het is de bedoeling dat binnen afzienbare tijd een demoversie volgt waarbij mensen zelf hun invloed en die van bedrijven kunnen meten. Effing benadrukt dat er andere tools bestaan waarmee dit kan, maar dat er een belangrijk verschil is. ‘Het doel van de Social Indicator is om een onafhankelijk en betrouwbaar platform te maken, volgens een wetenschappelijke methode. De tools die nu bestaan doen dat vanuit een bedrijfsmatige visie.’

De huidige versie en analysemethode zullen gratis voor iedereen beschikbaar blijven. Effing is wel van plan om de dienst aan te vullen met specifieke premiumelementen, geschikt voor het bedrijfsleven.

Op woensdag 12 november promoveert Effing op zijn onderzoek dat een samenwerking is tussen de UT, Saxion en eLABBS. Daarvoor vindt een seminar plaats over social media en participatie in de non-profit sector, waaruit de Social Indicator is voortgekomen. Effing voerde zijn onderzoek uit bij de vakgroep IEBIS.