'We overleggen alles met de klant'

| Larissa Nijholt

Je hobby laten betalen door iemand anders? Maudy Bruintjes (21), bachelor studente IO, en Judith Herwig (24), masterstudente BK, kregen het voor elkaar. Door hun eigen bedrijfje ‘Smikkelrijk’ op te zetten kunnen zij betaald hun hobby voortzetten.

Hoe kwamen jullie op het idee voor Smikkelrijk?
Bruintjes: ‘We houden van bakken en cupcakes versieren, maar het is nogal duur. Dus we bedachten dat als we nou voor anderen gaan bakken, dan kunnen zij het mooi betalen.’ Herwig : ‘Ik bakte altijd traktaties voor mijn neefjes en mijn schoonzus was daar natuurlijk erg blij mee, want zelf is ze te druk om traktaties te maken. Toen dacht ik: misschien is er wel een markt voor en kunnen we zelfs winst maken als het goed gaat.’

Hoe werkt het?
‘Meestal worden we benaderd voor een verzoek zoals een traktatie. Dan overleggen we met de klant over een leuk thema en hoe diegene het in gedachte heeft’ vertelt Bruintjes.Herwig: ‘De klant mag zelf mee helpen met het design. Het design moet ook echt op de klant aansluiten, dat maakt het persoonlijk en dat is onze kracht.’

Loopt het goed?
Herwig: ‘We begonnen met traktaties voor kinderen, maar we hebben inmiddels ook cakepops gemaakt voor geboortes, een bruiloft en een vrijgezellenfeest.’

Is het te combineren met de studie?
‘Goed genoeg, maar we hebben het wel allebei druk met de studie. We krijgen af en toe een opdracht. Veel aan promotie hebben we nog niet gedaan, behalve een Facebook pagina. Maar voor nu is dat ook wel even genoeg. We werken vooral in de weekenden, dan hebben we meer tijd.’

Wat zijn de ideeën voor de toekomst?
Herwig: ‘ Ik heb een heel promotieplan bedacht, want het is wel de wens om te groeien. We willen bij bedrijven langsgaan met mooie voorbeelden, maar voor nu moeten we eerst de studies afmaken.’

Heb je veel last van concurrentie?
Herwig: ‘Je ziet wel veel concurrenten die alleen taarten maken, maar zij maken niet specifiek traktaties. Daar hebben we dus niet zo veel last van. Bruintjes: ‘In onze prijsklasse zijn we uniek. Ook is Smikkelrijk uniek omdat we alles persoonlijk overleggen met de klant. Bij ons geen standaard bestellingen.’

Gaat er wel eens wat mis?
Bruintjes: ‘Haha, ja! De eerste mislukt meestal, omdat dat dat meestal een probeersel is. Die noemen we dan ook meestal de Marilyn Manson. ‘

https://www.facebook.com/Smikkelrijk?fref=ts

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.