TOM: regelmaat als houvast of volgepropte weken?

| Cynthia Bergsma , Marije ten Böhmer

UT Nieuws organiseert samen met Studium Generale aanstaande donderdag het debat ‘TOM onder de loep!'. In deze lunchdiscussie wordt de stemming onder de eerstejaars over het nieuwe onderwijsmodel gepeild. Vier eerstejaars geven alvast hun mening.

Photo by: Tim Rijnhout

'Regelmaat is fijn'

Anna Meimann, studente psychologie, wist voordat zij aan de opleiding begon niet dat TOM bestond. Desalniettemin is Anna tevreden over TOM. ‘De regelmaat van de tentamens is heel fijn. Je kan niet een week niks doen, elke dag moet je wel iets leren. Doordat ik elke dag met de studie bezig ben, blijf ik goed bij en kan ik alle stof goed aan elkaar koppelen!’

Anna vervolgt: ‘De projecten vind ik ook heel erg leuk en de ondersteuning van de docenten is erg goed.’ Toch kleven er volgens Anna ook wat nadelen aan TOM. ‘Er staat een hoge druk op de studenten om de tentamens te halen en TOM gaat denk ik wel ten koste van je vrije tijd. Daarnaast zijn de reparaties tot nu toe op heel ongelukkige momenten gepland.'

Op de vraag wanneer je een geschikte student bent voor TOM heeft Anna een duidelijk antwoord: ‘Wanneer je een lange tijd stil kunt zitten en als je goed kunt leren, moet TOM geen probleem zijn. Medestudenten die gestopt zijn met de opleiding konden dat niet zo goed.’

'Erg volgepropt'

Werktuigbouwkundestudent Sebastiaan Bors heeft eerst een andere opleiding gevolgd. Dit jaar is hij TOM ingerold, en echt fan is hij niet. ‘Ondanks dat het me behoorlijk goed af gaat, betwijfel ik of dit de meest ideale manier is om je onderwijs aan te bieden als universiteit. Ik zie hoe mijn studiegenoten onderuitgaan en ik vind de weken erg volgepropt. Soms vallen herkansingen binnen een paar dagen na de oorspronkelijke test. Dat werkt natuurlijk niet als je studenten wil stimuleren om meer te trainen dan alleen hun kortetermijngeheugen. Daarnaast geeft het het gevoel dat excelleren geen meerwaarde meer heeft. Of dat ook daadwerkelijk zo is maakt niet uit. Als dat gevoel overheerst, werkt het demotiverend.'

Sebastiaan zelf heeft daar niet zo last van. 'Ik ben van nature niet erg gebrand op het halen van hoge cijfers.' Het idee van modules vindt hij niet per se verkeerd. Sebastiaan: 'Toch zou ik liever zien dat twee of drie soortgelijke vakken aan elkaar gekoppeld worden, in plaats van deze grote brokken.'

'Te weinig herkansingen'

Guus Beerlage begon dit collegejaar aan de opleiding communicatiewetenschap maar is inmiddels gestopt. De opleiding beviel hem niet helemaal. Ook TOM speelde een rol in de keuze om te stoppen. Guus: ‘Ik had al verwacht dat TOM mij niet volledig zou bevallen en dat is uitgekomen. In de eerste module heb ik een vak net niet gehaald en was ik meteen vijftien studiepunten kwijt. Door het bindend studieadvies zou ik de rest van het jaar alles moeten halen én ik zou de module in het tweede jaar nog een keer moeten doen. Ik zou meteen enorm veel vertraging oplopen. Daarnaast was er een groot gebrek aan duidelijkheid wat betreft herkansingen, inleverdata en vele andere verplichtingen.´

Over de toekomst van TOM zegt Guus: ‘Als er geen maatregelen worden getroffen, denk ik dat er veel studenten hun bindend studieadvies niet halen, er zijn te weinig herkansingen. Studenten die twijfelen over de inhoud van de studie zullen eerder stoppen door het zware en oneerlijke onderwijsmodel.’ Guus komt niet meer terug naar de UT. ‘Geen studies meer met TOM, dan maar verhuizen.’

'Studieplanning naar de maan'

Robert Büss begon in september aan industrieel ontwerpen nadat hij een cursus Nederlands en natuurkunde had gedaan. Dolblij was hij, toen hij vlak voor de intro hoorde dat hij aan de UT mocht komen studeren. Tot een paar weken geleden. Robert: 'Vlak voor het einde van de tweede module hoorde ik dat ik moet stoppen. Een toets uit het eerste kwartiel had ik niet goed genoeg gemaakt. Dat hoorde ik de dag voordat ik mijn project moest presenteren. Toen bleek ik een aanvulling te moeten doen voor het project, tijdens de tentamenweken. Dat bleek onmogelijk in combinatie met de tentamens. In een paar dagen ging mijn hele studieplanning naar de maan.'

Nu is hij gedwongen gestopt. Of de eisen voor het halen van het jaar nog veranderen weet hij niet. 'Misschien verandert de norm nog, en mag je wel twee modules niet halen. Maar als dat niet het geval is, en ik studeer door, mag ik volgend jaar geen IO meer doen. De regels zijn echt te krom voor woorden.'

Robert vraagt zich af hoe hij drie tentamens had kunnen maken en ondertussen zijn project tot een goed einde had kunnen brengen. Gemiddeld waren zijn cijfers hoger dan een 6. Hij vindt het niet eerlijk dat hij op deze manier moet stoppen met zijn studie, maar ook met zijn leven in Enschede. 'Ik probeer nu om mijn inschrijving voor Delft of Eindhoven te regelen voor september. Mocht dat niet lukken, dan maar weer in Twente. Maar als het even kan, geen TOM meer voor mij.'


Ben je benieuwd naar meer meningen over TOM of wil je zelf je mening laten horen? Kom aanstaande donderdag naar ‘TOM onder de loep’ tussen 12:30 en 13:30 in de Ravelijn.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.