Samenwerking UT en Airbus

| Paul de Kuyper

De UT gaat samenwerken met de vliegtuigbouwer Airbus bij de ontwikkeling van thermoplastische composieten. Deze lichtgewicht kunststoffen van laagjes koolstofvezel kunnen vliegen goedkoper maken. Lichtere vliegtuigen hebben minder brandstof nodig.

Photo by: Flickr.com | Nicolas de Camaret

De UT is partner in het zogenaamde TAPAS2-project, een samenwerkingsverband van luchtvaartbedrijven en kennisinstellingen. Ook het Twentse TenCate investeert in het project waar in totaal 24 miljoen euro mee gemoeid is. De vakgroep Technische Mechanica van hoogleraar André de Boer ontwikkelt binnen TAPAS2 optimalisatiemethoden om thermoplastische composieten niet alleen zo licht mogelijk te maken, maar ook zo sterk en zo stijf mogelijk.

Het is niet voor het eerst dat de UT samenwerkt met Airbus. In 2001 was de vakgroep van De Boer al betrokken bij optimalisatiemethoden om het staartstuk van de Airbus A380 lichter te maken en sneller te fabriceren. Volgens De Boer is de rol van de UT in dit nieuwe project ‘een prachtig voorbeeld van hoe een klusje voor Airbus kan leiden tot een hele rits van projecten en proefschriften’.

Ook samenwerking met Boeing

Airbus is niet de enige grote vliegtuigbouwer die met de UT optrekt op het gebied van thermoplastische composieten. Anderhalf jaar geleden opende de UT het ThermoPlastic Research Center (TPRC). Hierin wordt samengewerkt met onder andere die andere vliegtuiggigant, Boeing.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.