‘We bouwen 4,2 websites in een week’

| Redactie

Ze profileren zichzelf als dé websitebouwer van Twente. Twee stadsbussen rijden met die reclameslogan rond in de regio. Ton Heerze (32) is directeur van het bedrijf dat hij startte tijdens zijn studie toegepaste communicatiewetenschap. Inmiddels heeft hij veertien fulltime medewerkers in dienst en bouwen ze in rap tempo websites. ‘Gemiddeld 4,2 per week.’

Onder een flatgebouw in de Slauerhoffstraat in de Hengelose wijk Groot Driene is Webton gevestigd. Een verrassende plek, zo midden in een woonwijk. ‘Dat horen we meer,’ lacht Heerze. Ze zitten er inmiddels zes jaar. De werkvloer is opgeschaald naar twee naast elkaar gelegen business units. ‘Het is een prima plek’, zegt Heerze. ‘ We zijn momenteel op zoek naar iets vergelijkbaars in Utrecht en de Randstad.’

Het gaat namelijk goed met Webton. Sinds de officiële oprichting in 2002 heeft het bedrijf 2500 opdrachtgevers in Twente van een website voorzien. ‘Dat is tachtig procent van de regio. Ons klantenbestand is heel divers. Van een fietsenmaker tot aan een advocatenkantoor.’ Webton levert een totaalpakket. ‘Dat is ons onderscheidend vermogen’, aldus de alumnus. ‘We bieden naast een kant-en-klare website ook de mogelijkheid om een webshop te openen, we hosten de domeinnaam, we bouwen sites voor de mobiele telefoon en we zorgen voor een goede score op Google. Alles onder één dak en we gaan dus verder dan alleen het ontwerp.’

Toen hij in 2005 afstudeerde, had zijn onderneming al aardig vorm gekregen. ‘Ik koppelde bedrijven aan studenten die handig waren in het bouwen van websites en opereerde als een soort tussenpersoon.’ Heerze kwam op dat idee tijdens zijn studie. ‘Ik volgde college in gebouwen waar ook veel informaticastudenten zaten. Ik kwam met hen in contact en zag dat ze websites bouwden puur voor de hobby. Ik zag er wel wat in.’

Zelf kan-ie nog steeds geen website bouwen. ‘Ik breng vraag en aanbod bij elkaar en ben voornamelijk bezig met het managen van mijn bedrijf. Dat varieert van marketing en sponsoring tot aan de interne communicatie en pensioenvoorzieningen regelen voor je medewerkers. Heel afwisselend en erg leuk. Je doet van alles een beetje.’ Heerze heeft inmiddels vier accountmanagers in dienst die het klantencontact onderhouden en nieuwe opdrachtgevers binnenhalen. ‘Ik heb geleerd om taken af te staan. Eerder was ik bezig met waar de plaatjes op de website moesten komen en welke kleur er gebruikt moest worden. Daar heb ik nu goede mensen voor. Ik richt me op de grote lijnen.’

Webton zit in een stijgende lijn. ‘We groeien nog steeds en je ziet dat de website heilig is. Sterker nog; er wordt juist geïnvesteerd in een goede site. Daar wil men niet aankomen. Wij gaan voor volume en willen zoveel mogelijk sites bouwen. Voor 1750 euro heb je al een mooie, gebruiksvriendelijke website. Dat is heel scherp geprijsd.’