Met dat imago zit het wel snor, toch?
`Het grappige van mijn onderzoek is dat de mensen van de organisatie die ik geïnterviewd heb dezelfde bewoordingen gebruiken om het imago te omschrijven als de deelnemers aan de race en de bezoekers van het feest.'
Hoe ben je daarachter gekomen?
`Ik heb eerst een identiteitsonderzoek gedaan. Daarvoor interviewde ik commissieleden uit Enschede en Nijmegen over de race en twee medewerkers van het evenementenbureau over het feest. De meest gebruikte woorden zette ik in een schema.'
Welke woorden waren dat?
`Sportief en gezellig. Voor en door studenten. Omvangrijk en groots. Studentikoos en topsport. Daarnaast gebruikte ik een persoonlijkheidsmetafoor en vroeg welke eigenschappen de race en het feest zouden hebben als het een persoon was. Genoemd werden innovatief, technisch en levendig. Voor het feest gebruikte men de woorden toegankelijk, down to earth en plezierig.'
En hoe dachten de lopers en feestgangers erover?
`Tijdens de race interviewde ik tien mensen. Daarnaast heb ik een vragenlijst verstuurd naar de 330 ploegleiders, tijdens het feest verzamelde ik e-mailadressen van bezoekers. Zij kregen ook een vragenlijst toegestuurd. Ik heb 104 enquêtes terug. Het streven is 150. Het ziet er naar uit dat zij dezelfde begrippen noemen als het evenementenbureau en de commissie.'
Waarom was dit onderzoek nodig?
`De organisatie wilde weten hoe ze ervoor stonden en hoe mensen aankijken tegen de twee evenementen. Op basis van mijn eerste bevindingen zit dat wel goed.'
![]() |
Beeld van de Bata 2010 |