Dat heeft het college van bestuur besloten naar aanleiding van het onderzoek naar financiën, kwaliteit en dienstverlening dat Adviesbureau Hospitality Consultants in opdracht van het Facilitair Bedrijf voor de zomer uitvoerde. Aanleiding voor het onderzoek waren de exploitatietekorten van UT-Catering.
Het rapport somt een aantal punten op. Zo is de bedrijfsvoering op locatie traditioneel en weinig geformaliseerd. Ook heeft de dienst een personeelsbestand met een gemiddeld groot aantal dienstjaren en een hoge gemiddelde leeftijd. Medewerkers zijn gemotiveerd maar vooral gericht op de locatie waar ze zelf werken. Een groot deel is ontevreden over de kwaliteit en kwantiteit van de informatievoorziening vanuit het management.
Het assortiment kan worden omschreven als traditioneel en kent weinig variatie en verrassing. Uit een digitaal tevredenheidsonderzoek onder medewerkers en studenten blijkt dat slechts een vijfde van de respondenten het huidige assortiment toereikend vindt. Hospitality Consultants noemt de kwalitatieve uitvoering van het cateringproces onvoldoende. Zo wordt aan verschillende eisen ten aanzien van wet en regelgeving niet voldaan.
Het financiële beheer van UT-Catering is te kwalificeren als ontoereikend. Er is geen inzicht in resultaten en kosten op locatieniveau, kassa-uitdraaien corresponderen niet met de activiteiten en prijzen in de praktijk en financiële resultaten worden nauwelijks geëvalueerd en bijgestuurd. De structurele exploitatietekorten zijn vooral een gevolg van de hoge personeelskosten. Ook kampte de dienst met een dalende omzet.
UT-Catering trof het afgelopen jaar al enkele maatregelen om de personeelskosten te reduceren en de omzet te vergroten. Deze leiden echter nog niet tot het gewenste resultaat.
Het college stelt daarom een interim manager aan, in eerste instantie voor zes maanden. Ook komt er een projectgroep die een nieuw concept gaat ontwikkelen voor de cateringvoorzieningen op de campus. Begin 2006 zal deze projectgroep advies uitbrengen.