De zenuwen nemen toe

| Redactie

Het zijn hoogtijdagen voor de veertien leden van het Twentse Raedthuys Solar Team. Eind juli moet hun op zonne-energie rijdende auto gereed zijn voor vertrek naar Australië, om daar in september mee doen aan de World Solar Challenge 2005. De solUTion, zoals de auto is genoemd, gaat op 18 augustus al het vliegtuig in. De teamleden vertrekken een paar dagen later.

`Het team werkt door tot in de late avonduren', zegt Michiel Lansink, voorzitter van het Solar Team. `De komende dagen gaan de eerste onderdelen van de auto naar de spuiterij. Daarna kan de mechatronica en elektronica geplaatst worden. In de laatste week van juli moet de SolUTion dan klaar zijn, waarna een officiële presentatie volgt. Dan zijn er nog twee testdagen.'

Lansink vertelt dat de zenuwen inderdaad toenemen, maar dat de sfeer binnen het team uitstekend is. `We zijn heel goed bezig. Onze vier coureurs volgen een conditietraining. En vanuit de Universiteit Wageningen wordt gekeken of we de coureurs met een speciaal voedingsprogramma beter gefocused kunnen houden.'

Met een schuin oog volgt Twente alle mediabelangstelling voor het Delftse team. Het Nuon Solar Team kwam vorige week uitgebreid in het nieuws, zelfs op de landelijke televisiezenders werd aandacht besteed aan de winnaar van de race in 2003. Het Twentse Solar Team kwam niet in het verhaal voor. Lansink: `Delft weet heel goed dat wij meedoen en en een gedegen concurrent zijn. Al die media-aandacht hoort bij het spel. Dat steekt ons niet. We zullen straks wel laten zien dat we een serieuze partij zijn.'

Toch hebben de Delftenaren een paar voordelen. Voor hun zonneauto, de Nuna, was een miljoen euro beschikbaar. Twente moet het met de helft doen. Verder is ex-ruimtevaarder Wubbo Ockels aangetrokken als teamleider, de Twentse studenten ontberen zo'n coryfee. `Simpelweg omdat er niet zo'n figuur op de UT is te vinden. Maar ook omdat het initiatief om mee te doen aan deze race van een aantal studenten kwam. Die klus maken we zelf af. Natuurlijk, we missen, in vergelijking met Delft dat al twee keer de race won, een stukje ervaring. Maar bij het doorrekenen van verschillende modellen voor onze auto begonnen we te beseffen dat we in de top mee kunnen racen. Bovendien, er kan zoveel gebeuren onderweg. Bij voorbaat is nog niets beslist', aldus Lansink.

Concurrentie verwachten de Twentenaren overigens ook van de Belgen, de universiteiten van Michigan en Queens en van het Australische Aurora. `Waar de Japanners mee komen is even afwachten. Voorgaande jaren hadden ze wel snelle auto's, maar die bleken niet geschikt voor lange races. Als we niet winnen gaan we in elk geval als eerste de magische snelheidsgrens van 100 kilometer per uur overschrijden.

Het merendeel van de Twentse teamleden vertrekt maandag 22 augustus naar Australië, waar in Darwin een kamp wordt opgeslagen. De SolUtion arriveert op de zevenentwintigste. Die gaat in een speciaal gebouwd krat, via transport vanaf de vliegbasis Twente, naar Schiphol en vervolgens in het laadruim van een passagiersvliegtuig naar Australië. Lansink vertrekt pas op 2 september. Vanaf Adelaïde zal hij met twee andere deelnemers de weg verkennen met een GPRS-apparaat. `We doen de race dus achterstevoren.'

Het officiële startschot klinkt op zondag 25 september; de winnende wagen komt drie dagen later over de finish, verwacht men. Zo'n dertig teams uit verschillende landen doen mee. Na afloop wordt de auto in een zeecontainer weer naar Nederland verscheept. `Die verwachten we dan pas eind november terug', vertelt Lansink.

Wat de uitkomst ook mag zijn van de World Solar Challenge 2005, het Twentse Solar Team wil ook in 2007 weer van de partij zijn. Lansink: `Ik denk dat wij voor onze opvolgers nu een hele goede basis leggen.'

Een medewerker van Thales kijkt toe bij de vacuüminjectie
Een medewerker van Thales kijkt toe bij de vacuüminjectie

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.