Oud papier

| Redactie

ONDERWIJSAANPAK. Met een geheel nieuwe onderwijsaanpak waarin het accent verlegd wordt van onderwijsinhoud naar ontwerpende en probleemoplossende activiteiten wil de Universiteit Twente zich de komende jaren gaan profileren als 'een werkelijk op de toekomst gerichte universiteit die velen zal aanspreken'.

Deze 'innovatieve sprong naar een eigen herkenbare onderwijsconceptie' moet vooral mogelijk worden gemaakt door het aanboren van de onderwijskundige en onderwijstechnologische expertise die binnen de instelling aanwezig is.

Dit staat te lezen in het UT-Ontwikkelingsplan voor de jaren 1989-1992 dat in concept naar de Universiteitsraad is gestuurd. Het college van bestuur heeft de voornemens geformuleerd in het kader van meer maatregelen tot verbetering van de onderwijskwaliteit.

Het is de bedoeling dat een werkgroep Onderwijsconceptie, bestaande uit facultaire vertegenwoordigers en deskundigen van Toegepaste Onderwijskunde, het Onderwijskundig Centrum en het CSHOB, een voorstel uitwerkt voor een onderwijsaanpak waarmee bij de studenten een ontwerpende en probleemoplossende houding wordt aangekweekt.

Daarnaast zal de werkgroep zich buigen over het introduceren van computerondersteund onderwijs en moet er een evaluatiesysysteem worden ontworpen. Een voortdurende samenspraak van de afnemers van afgestudeerden en de inbreng van de onderwijs ontvangende studenten dienen bij de evaluatie een belangrijke rol te spelen.

Om het invoeren van de nieuwe onderwijsconceptie te stimuleren staan bovendien op centraal niveau enkele acties op stapel, zoals een beloningsnorm voor (facultaire) bijdragen aan de totstandkoming en een honoreringssysteem voor docenten die al dan niet via specifieke professionalisering meewerken aan het realiseren van de nieuwe aanpak. (...)

Bram Borkent


Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.