Gerard van der Meulen, de leider van het advertentie-acquisitiebureau Van der Meulen Promotions te Drachten is in de nacht van zaterdag op zondag plotseling overleden. Het bureau verzorgt de advertenties voor de drie TU-bladen Cursor, Delta en UT-nieuws.
Gerard was het langst werkzaam voor ons blad: sinds het midden van de jaren tachtig. Vanaf het begin af aan was er sprake van wederzijds vertrouwen, gebaseerd op commitment, drive en deskundigheid. In al die jaren bouwde hij, daarin ondersteund door zijn vrouw Maaike en een kleine staf van trouwe medewerksters, een imposant netwerk op van vaste toeleveranciers, waaronder niet alleen veel grote bedrijven, maar ook diverse kleine ondernemingen en instituten, alsmede UT-eenheden zoals Catering, ITBE en Student Union.
In commerciële zin timmerde Van der Meulen flink aan de weg - de drie TU-bladen waren zijn core business- hetgeen met name in de tweede helft van de jaren negentig leidde tot meer dan uitstekende omzetten. Gerard deed het op zijn eigen, Friese manier. Soms een beetje geagiteerd als het tegenzat -in dit werk is eeltvorming noodzakelijk- maar meestal minzaam en belangstellend. Hij was een heer, een fijne vent, een vriend en dat kenmerkte ook de stijl van zijn bureau: afspraak is afspraak en marchanderen, daar doen we niet aan mee. De laatste twee jaar zakten de advertentievolumes door de economische neergang dramatisch, wat hem en ons zorgen baarde. De tering naar de nering zetten en wachten op betere tijden, was zijn motto. Die komen er ongetwijfeld, maar het trieste is dat Gerard die niet meer mag meemaken. Veel te jong, pas vijfenvijftig, is hij gestorven.
We wensen Maaike, Jelmer, Jasja en Rudmer veel sterkte in het verwerken van dit onvoorstelbare verlies.
Namens de redactie UT-nieuws,
Bert Groenman, hoofdredacteur