Wel eens van een ziekenhuis gehoord dat geen rekening stuurt omdat de patiënt het niet gehaald heeft? Wel eens de rekening teruggestuurd naar de fysiotherapeut, omdat de blessure niet over is? Inderdaad, in de dienstverlening moet inspanning het uitgangspunt zijn en niet een (zogenaamde) prestatie als het slagen van een student voor een vak.
Gelukkig blijft TW uitgaan van het inspanningsprincipe bij het interne onderwijsverdeelmodel. Daarbij wordt zeer zorgvuldig gekeken welke inspanningen bij een vak inhoudelijk noodzakelijk zijn. Vervolgens worden dienovereenkomstig aan docenten uren toebedeeld.
'Het is de verantwoordelijkheid van de universiteit om goed onderwijs te garanderen', zo spreekt Van Vught in de Volkskrant van 6 september. In het verleden hebben TW en andere UT-opleidingen bij onderwijsvisitaties een zeer goede beoordeling gekregen. Daar blijven we naar streven. Maar als het de verantwoordelijkheid van de universiteit is om goed onderwijs te garanderen, dan moet diezelfde universiteit daar ook de bijpassende financiële middelen voor verstrekken.
Diverse tekenen wijzen er op dat de middelen om de noodzakelijke onderwijsinspanning te verrichten volstrekt niet toereikend zijn. Het bericht vanuit de basis is dat het afgelopen jaar bij onze leerstoel (8 personen) zo'n 630 uur meer onderwijsinspanningen zijn verricht dan dat wij op basis van het verdeelmodel zouden hoeven doen, waarmee de 'extra' inspanningen bij onze leerstoel inmiddels zijn opgelopen tot ruim 3100 uur! Informatica heeft het over bezuinigingen van 30 tot 40% op onderwijs. Een commissie binnen TW trekt de volgende conclusie: 'Het resultaat is dan ook dat de totale vergoeding per eenheid voor het onderwijs van TW neerkomt op amper meer dan de helft van wat andere opleidingen krijgen.' De commissie stelt een bijstelling voor waarvan het goede nieuws is: 'Deze bijstelling zal voor de gemiddelde opleiding van de UT slechts een marginaal effect hoeven te hebben, terwijl ze voor een qua service-onderwijs excentrisch gepositioneerde opleiding als TW een zeer substantiële en onmisbare bijdrage kan leveren voor een gezonde bedrijfsvoering op onderwijsgebied.'
TW hoopt een (verdere) achteruitgang in kwaliteit te keren, maar mede gezien de aangekondigde bezuinigingen voor het komend jaar lijkt dat alleen mogelijk te zijn als de betaling van de door TW geleverde onderwijsinspanning op het daarbij passende niveau gebracht wordt.
En overigens ben ik van mening dat de leerstoelen zich op onderwijs en onderzoek moeten concentreren in plaats van het najagen van geld: laat de business unit met onmiddellijke ingang weer een onderwijs en onderzoek unit worden.
Wilbert Kallenberg, voorzitter OLC TW