Guido van Lammeren was in zijn bijna voorbije bestuursjaar als portefeuillehouder Externe Betrekkingen en Commercie in het Union-bestuur mede-aanstichter van de strijd. 'Eind vorig jaar kwam Coca-Cola naar ons toe met de vraag of ze iets voor ons konden betekenen. Ze wisten dat het vijfjarige contract van UT-Catering met Pepsi-licensiehouder Vrumona deze zomer afliep. Dat stond kennelijk in hun agenda, want vijf jaar geleden hadden ze meegedaan aan de aanbesteding van dat contract.'
Ter voorbereiding op de onderhandelingen inventariseerde Van Lammeren het frisverbruik onder de vijftien UT-verenigingen met horecagelegenheid of blikjesautomaat. Die bleken goed te zijn voor 40.000 liter per jaar. Een mooie uitgangspositie voor de onderhandelingen.
Maar die werd nog mooier toen UT-Catering en de Union besloten gezamenlijk op te trekken bij de besprekingen over een nieuw contract, want de frisomzet die UT-Catering jaarlijks draait is ook nog eens goed voor 30.000 liter.
Dat leidde uiteindelijk tot twee scherpe aanbiedingen: een van Coca Cola, met hun overige merken als Fanta, Sprite en Aquarius, en eentje van Vrumona, die behalve Pepsi ook Sisi, 7Up, Sourcy en dergelijke levert. Van Lammeren: 'We hebben toen gekozen voor Vrumona, omdat ze behalve een mooie prijs ook nog iets extra's te bieden hadden.
Van Lammeren doelt op een in te stellen 'Pepsi Fonds', waarin de frisdrankgigant gedurende de vijfjarige contractperiode jaarlijks vierduizend euro stort. Doel: subsidiëring van feestelijke activiteiten van UT-verenigingen op het gebied van sport en popmuziek. Passend bij het profiel van Pepsi, uiteraard.
Van Lammeren: 'We reserveren 1950 euro per jaar voor aanvragen van verenigingen met een Vrumona-contract en 2050 euro voor alle anderen, als ze maar geen Coca-Cola-contract hebben.'
Niet alle UT-verenigingen hebben namelijk het Union-advies opgevolgd om met Vrumona in zee te gaan namelijk opgevolgd. De helft houdt het toch liever bij Coca-Cola. Teleurstellend? 'Nee,' vindt Van Lammeren. 'We hebben de verenigingen vrij gelaten in hun keuze. Ik kan toch niemand dwingen. Zowel Vrumona als Coca-Cola hebben hun aanbod gepresenteerd aan de verenigingen,die verder hun eigen deals konden sluiten.
'Wat we met de Union in elk geval wel voor elkaar hebben gekregen is dat de concurrentie behoorlijk aangewakkerd is. Er is echt een strijd gevoerd om de afzet bij de verenigingen. Ik heb nog nooit zo vaak Coca-Cola-busjes voor de Pakkerij zien staan als in de tijd van de contractbesprekingen! En als je ziet wat de verenigingen eruit gesleept hebben aan kortingen of andere faciliteiten, dan kun je rustig zeggen dat iedereen er op vooruit is gegaan.'
Aan de laatste formuleringen van het contract wordt nog gewerkt. De feestelijke ondertekening staat gepland voor 10 september.