'Geen dreun voor de economie, wel een tik'

| Redactie

Zaterdag was minister Kamp van Defensie eregast van vliegbasis Twenthe, die haar poorten voor het publiek had geopend. Koud terug van zijn bezoek aan de vliegshow kondigde hij op Radio 1 plompverloren aan dat er aanzienlijk meer functies bij defensie zullen sneuvelen dan de eerder genoemde 4800. En, dat de vliegbasis mogelijk wordt opgedoekt.

De gevolgen van de sluiting zullen verstrekkend zijn, kopte de Twentsche Courant Tubantia direct al. En niet alleen voor de werkgelegenheid - de vliegbasis biedt werk aan 1100 mensen. Ook de Twentse economie krijgt een opdonder van jewelste als een van de grootste werkgevers in de regio het veld moet ruimen. Maar hoe stevig zit de vliegbasis eigenlijk verankerd in de Twentse regio. Is een sluiting daadwerkelijk een harde klap? Wat vinden deskundigen binnen de UT ervan?

Prof.dr. Anne van der Veen, hoogleraar regionale economie, bij de faculteiten BBT en CTW.

Wordt deze bezuinigingsmaatregel een regionale catastrofe?

'Het wegvallen van de vliegbasis is natuurlijk een tragedie voor individuen, maar een deel van de 1100 werknemers wordt herplaatst. Zo is al bekend dat de piloten van de F16's naar andere vliegvelden verkassen. Voor werknemers die daadwerkelijk ontslagen worden komt natuurlijk een sociaal plan. De eerste tijd krijgen ze nog een groot deel van hun salaris doorbetaald. Het is dus niet opeens zo dat die miljoenen aan salarissen niet meer besteed worden in de Twentse economie. De consumptie blijft wel op peil.'

Dus hun totaal gemiddeld salaris, geraamd op 30 miljoen euro, wordt niet gemist in de Twentse koopkracht?

'Het is geen kleine druppel op het geheel, maar ook zeker geen stortvloed.'

Wat is de rol van de vliegbasis in de Twentse economie?

'De UT heeft hier nooit goed onderzoek naar gedaan. Het is een geheel uniek bedrijf, dat helemaal op zichzelf staat. De vliegbasis is zeer zeker geen spin in het web van de Twentse economie. Het heeft geen vergaande vertakkingen naar andere bedrijven, daarom is het ook minder interessant voor de UT om de economische rol van de vliegbasis te onderzoeken. Het is bekend dat zo'n rol wordt overschat. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor 'ons eigen bedrijf', de Universiteit Twente. Daarentegen zullen de veranderingen in de landbouw, zoals voorgesteld door de EU, wel écht gaan doortikken in de economie van Overijssel en Twente, dat een landbouwstructuur kent. Het sluiten van een vliegbasis zal geen dreun zijn, eerder een kleine tik.'

En het verdwijnen van de burgerluchtvaart op Enschede Airport? Heeft dat impact?

'Dat gaat toch nergens over? Slechts een paar vluchten per week.'

Een vliegveld-in-de-buurt zou wel zakelijke uitstraling geven aan bedrijfjes.

'Misschien wel, maar binnen drie kwartier ben je op het vliegveld van Münster en Schiphol bereik je ook binnen twee uur.'

Drs. Hans Heerkens, luchtvaartdeskundige en TBK-docent.

Stond u tussen de toeschouwers tijdens de open dagen?

'Nee, ik was op een luchtvaartbeurs in Parijs, maar anders was ik er zeker geweest.'

Hoe reageerde u op het nieuws van de sluiting?

'Vanuit defensieoogpunt vind ik het begrijpelijk. Als je de F-16's concentreert op een kleiner aantal bases kunnen de kosten omlaag. In de tijd van de Koude Oorlog was het nodig om op meerdere vliegvelden te kunnen landen en starten, dat is nu niet meer aan de orde. Persoonlijk vind ik het vervelend voor de werknemers die hun baan verliezen, maar om eerlijk te zijn is het helemaal niet erg dat dit vliegveld sluit.'

En waarom?

'Ik ben betrokken geweest bij een onderzoek naar regionale luchtvaart. Mijn conclusie daarin was dat er teveel luchthavens zijn, waardoor eigenlijk geen enkele goed van de grond komt. Een aantal moet dus gewoon dicht. Zo heb je ook de luchthavens Rotterdam, Eelde en Eindhoven. Eelde heeft een luchtvaartschool, maar functioneert niet goed als regionale luchthaven. Eindhoven heeft veel zakelijk en toeristisch vliegverkeer en vanuit Rotterdam wordt veel gevlogen op Engeland. Verder is het jammer dat niet op Europees niveau wordt nagedacht over deze luchthavens. Dan zie je dat Münster en Twenthe heel dicht bij elkaar zitten, terwijl Münster een enorm vliegveld is dat evenveel passagiers afhandelt als alle Nederlandse regionale luchthavens bij elkaar. Münster kan het vliegverkeer van Twenthe weer opvangen en dus moet je investeren in een goede verbinding naar dat vliegveld.'

Als TBK-docent verzorgt u het vak luchtvaartindustrie. Onderhield u nauwe banden met Twenthe?

'Niet echt. Wel ben ik bezig om voor de minor luchtvaarttechniek een gastspreker van de vliegbasis uit te nodigen. Een enkele student loopt wel eens een stage bij de luchtmacht, maar niet vaak bij vliegveld Twenthe.'

Daan Overmars, bestuurslid van zweefvliegclub DZC Vleugellam.

Wordt Vleugellam nu echt lam zonder de vliegbasis?

'Vleugellam ligt niet wakker van de sluiting. De Vliegbasis Twenthe is een van de weinige plaatsen waar wij niet komen. Wij hebben geen eigen veld, maar gebruiken verschillende vliegvelden in Duitsland en Nederland. Door de week gebruiken we vaak het vliegveld Salland.'

Maaike Platvoet


Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.