Lieuwe Nas (TBK) staat bekend als een ervaren lifter binnen AEGEE. De internationale studentenvereniging kent een echte liftcultuur: buitenlandse zusterclubs worden liftend bezocht. 'Liften is avontuurlijk en drukt de kosten een beetje,' aldus Lieuwe.
Vooral in Duitsland, Oostenrijk en Oosteuropese landen wordt veel gelift. In de wat armere landen is het zelfs gebruikelijker om te liften dan om het openbaar vervoer te nemen. 'Je betaalt wel een kleine vergoeding voor het liften, maar dat is nog altijd tien keer goedkoper dan een buskaartje,' aldus Lieuwe.
Elke lift is weer een avontuur op zich. 'De langste liftreis die ik heb gemaakt was de terugreis vanuit Boedapest', herinnert Lieuwe zich. 'Mijn reisgenoot en ik hadden geen goede kaart van het gebied en konden geen goede liftplaats vinden. Na drie uur zoeken hadden we een mooie oprit naar de snelweg gevonden, maar hdaar bleek haast geen auto langs te komen. Het vroor 18 graden en we stonden na twee uur op het punt om het op te geven toen er toch nog een auto stopte: 24 uur later waren we in Maastricht. Mijn record is van Bern naar Nederland in tien uur.'
Liften is avontuurlijk en vooral veel lol. Bij de gereformeerde studentenvereniging VGST wordt daarom ieder jaar een liftwedstrijd georganiseerd. Organisator Anne Leskens (derdejaars CiT). 'Je vertrekt met een hele groep vertrekt vanuit Enschede, maar je ziet elkaar de hele dag niet. Ieder liftkoppel moet zo snel mogelijk op de plaats van bestemming zien te komen en beleeft zijn eigen avontuur mee. Aan het eind van de dag ben je 600 km verderop en kom je iedereen weer tegen op een camping, waar de verhalen worden uitgewisseld.'
Liften vereist ook de nodige tactiek. Waar ga je staan als je gaat liften? 'Een probleem is altijd om een grote stad uit te komen', vertelt Anne. 'Vorig jaar zaten we bijvoorbeeld in Parijs en hoe kom je daar weg? Wij deden dat door met het openbaar vervoer naar het vliegveld buiten de stad te reizen. De groep die in de stad bij een groot stadion ging staan, kwam maar niet weg, maar bij het vliegveld werden we zo opgepikt.'
Een liftkoppel dat in Parijs weinig succes had, is het duo Broenink-Kant (respectievelijk eerste en vierdejaars INF). Broenink: 'Wij begonnen in Parijs om elf uur 's ochtends bij de oprit van de A4. Daar hebben we tot drie uur 's middags gestaan, maar niemandwilde ons meenemen. We waren met meerdere koppels en bijna iedereen gaf de moed al op. Ze pakten de trein naar Nederland. (prijskaartje: 70 euro, red). Wij besloten toen om het bij het vliegveld te proberen en kregen daar vrij snel een BMW die ons met 160 km per uur naar huis scheurde. Toen we even later in Rijssen stonden, kwam daar de trein langs. En jawel, daarin zaten de mensen die in Parijs de trein hadden genomen!'
Het liftduo heeft de smaak te pakken gekregen en wil deze zomer al liftend op vakantie. 'We gaan gewoon en zien wel waar we uitkomen, dat is juist het spannende. En het blijft lekker goedkoop', zegt Kant.
Tips & Tricks:
* Lift altijd met z'n tweeën. Het is wat veiliger en zeker een stuk gezelliger.
* Zorg dat je er netjes uitziet.
* Gebruik altijd een bord met daarop de naam van een grote plaats op het traject naar de eindbestemming. Zet er nooit de eindbestemming op als dit erg ver weg is, dan word je haast nooit meegenomen.
* Lift zoveel mogelijk vanaf pompstations langs de snelweg (Raststättes in Duitsland zijn erg populair). Hier kan je mensen aanspreken om te kijken waar ze heen reizen. Meestal heb je zo binnen een kwartier een lift te pakken. Ook kun je zlef even doorwarmen in het pompstation met een bakkie koffie erbij.
* Neem een goede kaart mee waarop ook de pompstations aangegeven zijn.
* Voorkom tolwegen. Deze zijn relatief veel rustiger omdat men deze probeert te omzeilen, waardoor het veel moeilijker is een lift te vinden.
* Rijd niet mee met vrachtwagens als je echt wilt opschieten. Die mogen maar 80 kilometer per uur en moeten vaak lang wachten bij de grens.
* Houd vast aan je originele reisplan. Als je ter plekke besluit een andere route te nemen zul je vaak zien dat je langer aan het reizen bent.
* Als je ergens twee uur staat, kun je beter gaan nadenken over je strategie en het ergens anders proberen. Blijf niet als een kip zonder kop staan met je bordje.
* Geef de moed nooit op. Als je handig en slim bent, komt het wel goed.
Guillaume Salomons en Bram Borkent