'Getallen heb ik niet', vertelt Spoek, die net met zijn bureau is verhuisd naar de Bastille. 'We kunnen nu even niet in MUST. Dat systeem registreert studenten die naar het buitenland gaan voor studie of stage, alsmede inkomende internationale studenten.' Het eerste gaat achteraf via de bureaus onderwijszaken, het laatste direct. MUST, een module die gegevens haalt uit de basisadministratie ISIS en uit de studievoortgangssoftware FASIT, is nu twee jaar operationeel. Er zouden nog functies bij moeten komen, zoals het (kunnen) opvragen van de gegevens van een bepaalde lichting studenten, vindt Spoek. 'Dan zouden we de internationalisering nog beter in de gaten kunnen houden. We controleren dus wel degelijk of de universiteit haar doelstellingen voor internationalisering van het onderwijs haalt.'
Een van de doelen uit de Nota Internationalisering van Onderwijs is dat de helft van de studenten tijdens de studie relevante internationale ervaring opdoet. Wordt dat cijfer gehaald?
Spoek? 'Het begrip instroom is niet duidelijk. Bedoelen we de instroom van Nederlandse of buitenlandse bachelorstudenten, masterstudenten, promovendi of een combinatie daarvan? De ontwikkelingen in de internationalisering gaan zó snel, dat het begrip nu alweer een herijking behoeft. Maar die helft halen we zeker wel, hoor.'
Wat ziet u als bedreigingen voor de internationalisering?
'In de bachelor is er minder ruimte voor internationale stages, dat is zeker. Ik heb begrepen dat sommige opleidingen de stage hebben ingekort tot zeven weken. Daar zit geen bedrijf op te wachten, laat staan een buitenlands bedrijf.
'De duidelijkheid voor internationale studenten op de website laat veel te wensen over. Probeer bijvoorbeeld maar eens een aanmeldingsformulier voor een Engelstalige Masteropleiding te vinden. Die staan er niet op. We moeten helderheid scheppen. Maak maar duidelijk dat we voor bepaalde opleidingen nog geen engelstalig aanbod hebben. Misschien moeten we onze pretenties wat terugschroeven.
'Verder heb ik geen zicht op de ontwikkelingen van Bachelor-Master in het curriculum van de opleidingen. Dat baart me zorgen. Ik ben niet betrokken bij de Centrale Commissie Onderwijs. Ik heb ook geen idee hoe groot het draagvlak voor internationaal onderwijs binnen de faculteiten is. Dat zou wel eens de bottleneck kunnen worden.'
Klinkt niet vrolijk. Welke kansen liggen er?
'Ontwikkelingslanden hebben te weinig hoger-onderwijscapaciteit. Scholieren die daar van de middelbare school komen, gaan de internationalemarkt op. Er is wereldwijd een stevige concurrentiestrijd om deze studenten losgebarsten. We hebben de internationale studenten keihard nodig, dus zullen we mee moeten doen in deze strijd.
'Selectie van internationale studenten aan de poort is een goede maatregel, vooral om te kijken of ze de Engelse taal voldoende machtig zijn. Naast die selectie is het verstandig gerichte allianties aan te gaan met goede buitenlandse universiteiten, bijvoorbeeld in China of in Zuid-Amerika.'