Onzekerheid bij consument

| Redactie

Drs. L. Dieben, medewerker leerstoel algemene economie van de faculteit BBT schetst de economische effecten van de oorlog in Irak. 'Een direct gevolg van de oorlog in Irak is onzekerheid, zowel bij de consument als in het bedrijfsleven: mensen weten niet meer waar ze aan toe zijn. Een ander direct gevolg is de stijging van de olieprijzen. De gevolgen daarvan zijn nu al merkbaar. Het vertrouwen van

Drs. L. Dieben, medewerker leerstoel algemene economie van de faculteit BBT schetst de economische effecten van de oorlog in Irak.

'Een direct gevolg van de oorlog in Irak is onzekerheid, zowel bij de consument als in het bedrijfsleven: mensen weten niet meer waar ze aan toe zijn. Een ander direct gevolg is de stijging van de olieprijzen. De gevolgen daarvan zijn nu al merkbaar. Het vertrouwen van de consument is sterk gedaald, de olietoevoer stagneert en veel producten zijn duurder geworden. De luchtvaartbranche staat sterk onder druk doordat de reislust bij de consument afneemt vanwege de angst voor terroristische aanslagen en de gestegen olieprijs,' vertelt Dieben.

Het ziet ernaar uit dat de operatie Iraqi Freedom langer gaat duren dan was voorspeld. Over de effecten op langere termijn zegt hij: 'De onzekerheid neemt verder toe, de olieprijs stijgt, de koopkracht neemt daardoor af, bedrijven verkopen minder en stellen investeringen uit, de financiële markten zakken in, pensioenfondsen moeten hun premies gaan verhogen waardoor de consumenten nog minder geld te besteden hebben, etc.'.

Een snel einde van de oorlog is veel beter voor de economie, dat is wel duidelijk. 'Dan zal de oliemarkt normaliseren, het vertrouwen van de consument herstellen en de koopkracht stijgen. Dat heeft dan vooral impact op de aanschaf van duurzame consumptiegoederen zoals tv's en auto's, het bedrijfsleven is weer bereid om te investeren. En de huizenprijzen die de laatste tijd te sterk gestegen, trekken dan misschien weer wat bij.'

Ingrid Szwajcer


Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.