Studentenactiviteiten en academische competenties

| Redactie

Heleni Kernkamp, die voor de Student Union onderzoek doet naar studentenactiviteiten, schrijft een drieluik over haar werkzaamheden. Aanleiding is het symposium dat de Student Union woensdag 26 maart houdt. Vorige week aflevering 1, hieronder deel 2. Uiteraard pretendeert de Student Union niet de toekomst te kennen. Ze probeert niet de toekomst te voorspellen, maar verkent de toekomst met het onde

Heleni Kernkamp, die voor de Student Union onderzoek doet naar studentenactiviteiten, schrijft een drieluik over haar werkzaamheden. Aanleiding is het symposium dat de Student Union woensdag 26 maart houdt. Vorige week aflevering 1, hieronder deel 2.

Uiteraard pretendeert de Student Union niet de toekomst te kennen. Ze probeert niet de toekomst te voorspellen, maar verkent de toekomst met het onderzoek dat een antwoord moet geven op welke wijze studentenactiviteiten in 2008 een bijdrage zouden kunnen leveren aan de ontwikkeling van vakoverstijgende academische competenties van studenten aan deze universiteit.

In 2008 kent de wetenschap een onderlinge verwevenheid tussen de universiteit en de maatschappij, waar de UT ten volle in participeert. Zij is actief in diverse netwerken om het onderwijs samen vorm te geven. Als het om onderwijs gaat, zijn probleemoriëntatie, conceptuele kaders om onbekende problemen in een complexe omgeving aan te kunnen pakken, multidisciplinaire (vakgebiedoverschrijdende) benaderingen en het oplossen van maatschappelijke problemen essentiële uitgangspunten. De curricula worden vormgegeven in projectonderwijs, waarbij het curriculum flexibel is en de student meer keuze tussen leertrajecten heeft. De oriëntatie op de omgeving en het maatschappelijke domein staat zowel bij onderzoek als onderwijs centraal. De houding die door de maatschappij gewaardeerd wordt is die van ondernemendheid en zelfstandigheid. Maatschappelijke projecten worden in 2008 gecoördineerd en gedefinieerd in het 'Gemeenschappelijke Centrum' (combinatie studenten ondernemerscentrum USE en de Wetenschapswinkel). Dit centrum zoekt problemen in de samenleving en probeert deze vorm te geven in een projectactiviteit. Ze hebben een nauwe relatie met de cultuur- en studieverenigingen, die hen helpen om deze projecten uit te voeren.

Intermezzo:

'Reinier, student Werktuigbouwkunde aan de Universiteit Twente, legt bij het Gemeenschappelijk Centrum zijn probleem uit. Tijdens grote festivals stoort hij zich aan het vele afval dat na afloop op de grond ligt. Hij vindt dat dit een kans is voor WB-studenten om afvalcontainers te maken, waarop de Universiteit Twente haar logo kan zetten. Op deze manier krijgt de student te maken met maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef en kan de UT haar naam profileren dat zij helpt aan een stukje schoner milieu.'

De expliciete koppeling van een ondernemende houding met het onderwijsproces komt tot uitdrukking doordat USE vraagstukken en problemen die zij voorhanden heeft vanuit verschillende studentenorganisaties aan het Gemeenschappelijk Centrum doorgeeft. Samen met docenten maakt het Gemeenschappelijk Centrum hiervan projecten, waarbij individuele- of groepen studenten studentenorganisaties helpen bij het oplossen van hun problemen. USE is het eerste hulpmiddel om studentenactiviteiten te integreren met het onderwijs.

Daarnaast worden andere studentenactiviteiten extra-curriculair gevalideerd door het uitgeven van een certificaat die de Student Union samen met een externe organisatie uitgeeft. Het programma dat studenten moeten doorlopen om een certificaat te krijgen, is opgebouwd uit 3 doelen: 1) het identificeren van competenties bij aanvang, 2) het ontwikkelen van die competenties, en 3) het ontwikkelen van competenties in de toekomst.

Zie ook http://www.studentunion.utwente.nl.

Heleni Kernkamp


Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.