De Student Union wil de Universiteit Twente helpen om het wetenschappelijk onderwijs op een hoger niveau te tillen. Dit wil zij doen door een extra dimensie aan het onderwijs toe te voegen. Daardoor hebben studenten een grotere variatie aan formele en informele leeromgevingen tot hun beschikking om zich te ontwikkelen tot ware onderzoekers, adviseurs en ontwerpers. Aan de vooravond van een SU-symposium op woensdag 26 maart zullen in het UT-nieuws drie scenario's worden gepresenteerd over de vraag hoe dit bereikt zou kunnen worden.
Deel 1: de 'alwetende student'
Inleiding
De UT-gemeenschap heeft als rol om niet alleen het curriculum op excellente wijze te verzorgen, maar ook om studentenactiviteiten als een extra dimensie van het onderwijs hierin te integreren en te waarderen.
Benieuwd hoe Lies in de toekomst informele leerarrangementen gevalideerd kan krijgen?
Lies is in 2008 meer dan een half jaar actief geweest in de diescommissie van een studentenorganisatie. De functie die ze uitoefende was die van penningmeester, waarbij ze het financieel beleid en management van de diescommissie ontwikkelde en aanstuurde. Na haar periode in de diescommissie stond in haar TBK-opleiding een opdracht financieel management op het programma. Aan de hand van de outcomes (de demonstratie wat een student uiteindelijk moet kunnen) van de competenties die in de opdracht beschreven stond, was Lies er van overtuigd dat zij deze al bezat. In haar portfolio had zij haar ontwikkeling gedurende het penningmeesterschap al beschreven. Dit gebeurde aan de hand van de STAR-methode. Bij de (S)ituatie gaf Lies een voorbeeld van een recente situatie waarin zij te maken had met het financieel management beleid. (Dit was in haar geval de situatie als penningmeester.) Vervolgens heeft Lies vragen over haar (T)aak beschreven: wat werd van haar verwacht, wat waren haar verantwoordelijkheden en bevoegdheden? Daarna gaf ze weer wat haar (A)cties geweest waren: de stappen die zij in het proces genomen heeft. Als laatste gaf Lies het (R)esultaat weer: wat voor bijdrage heeft zij hierbij geleverd en wat heeft zij ervan geleerd? Toen uit haar portfolio bleek dat ze aan de criteria voor de opdracht voldeed, kreeg Lies een vrijstelling en kon zij zich op andere competenties richten waar zij zich nogverder in wilde ontwikkelen.
Benieuwd geworden hoe dit beeld er verder uit ziet? Bezoek dan de webpagina van de Student Union (www.studentunion.utwente.nl/activisme)
Heleni Kernkamp
(auteur studeert bij de Saxion Hogeschool af op dit onderwerp. Ze voert het onderzoek uit in opdracht van de Student Union).