Hoeveel auto's verslijt het CvB in 35 jaar?
'Veel. In 1969 begon ik met een Chevrolet, een lekkere Amerikaanse bak. In die auto lag altijd een hamer, omdat de versnellingspook er continu uitvloog en die moest ik dan weer terug duwen. Na die Amerikaan volgden vier Mercedessen, toen een Chevrolet Malibu, een Renault TX, een Ford Scorpio, een Renault 25, drie Renaults Safraan en nu dus een BMW. Eén van die Renaults rijdt trouwens nog als dienstauto. Zit hartstikke lekker zo'n Franse wagen. Alleen qua wegligging zweer ik toch bij een BMW.'
Had je invloed op de aanschaf van een nieuwe dienstauto?
'Natuurlijk werd ik wel om advies gevraagd en wat ik zoal prettig vond om te rijden. De laatste keer had ik zin in een BMW en die is er gekomen, maar het CvB heeft daarin de beslissing, hoor. Inmiddels is de BMW vier jaar oud en toe aan vervanging, maar ja, het geld ontbreekt. Waarschijnlijk moet 'ie nog wel wat jaren mee.'
Hoe lang ben je al in bezit van 't roze papiertje?
'Poe. Vanaf mijn negentiende ofzo. Ik ben nu 61, een ouwe rot op de weg dus.'
Een speciale opleiding gevolgd voor dit vak?
'Nee, hoor. Na de lagere school heb ik een opleiding voor machinebankwerker gedaan, daarna werkte ik bij een drukkerij, vervolgens in de textiel en toen moest ik in militaire dienst. Ik besloot om beroeps te worden en heb 7,5 jaar bij de marechaussee gezeten. Ook niet alles, dus begon ik op 1 januari 1969 als bode-reservechauffeur op de UT. Een jaar later was ik de vaste chauffeur.'
Was het anders in die tijd?
'Qua werk is er niet veel veranderd. Het blijft afwisselend en onregelmatig. De auto moet ik nog steeds onderhouden, maar kleine reparaties voer ik niet meer uit. Kan ook niet met al die elektronische apparatuur. Vroeger gebruikte je natuurlijk vaak een landkaart of plattegrond, tegenwoordig is er het navigatiesysteem.'
Waar praat je zoal over met de hoogwaardigheidsbekleders achterin?
'Ik praat pas als zij dat willen. Een belangrijke regel voor een chauffeur. De meesten werken toch het liefst op hun laptop. Maar als ze oren hebben voor een schuine mop, dan krijgen ze die.'
En je hoort natuurlijk van alles?
'Uit de school klappen over wat ik zoal hoor doe ik niet. Heb ik ook nooit gedaan. Bij mijn aanstelling heb ik daar zelfs een eed over moeten afleggen bij de secretaris van het CvB.'
Is dat lange wachten tussentijds niet saai?
'Absoluut niet. Vaak spreek ik af met de chauffeurs van andere universiteiten bij een wegrestaurant. Doen we gezellig een bakkie. Mooi beroep toch? Vrijheid, blijheid. Alhoewel, het wordt wel steeds minder met mijn collega- chauffeurs. Alleen de universiteiten van Groningen, Delft en Nijmegen hebben nog chauffeurs. De rest huurt tegenwoordig een taxi. Jammer.'
Wat is belangrijk om een goed chauffeur te zijn?
'Ik zeg altijd: als je thuis het fundament niet goed hebt, moet je er niet aan beginnen. Je gezin moet er namelijk wel tegen het onregelmatige kunnen. In de tijd met rector Van den Kroonenberg maakte ik hele lange dagen. Die man was altijd op pad.'
Welke rector uit de afgelopen 35 jaar kon je het beste op de achterbank hebben?
'Ze waren allemaal wel oké'.
Hoe kijk je terug op jouw UT-tijd?
'Het was geen beroerde periode.'
Wie wordt je opvolger?
'Geen idee. Collega Jan Wever rijdt in de tweede dienstauto, de Renault Safraan. Maar één chauffeur is echt niet genoeg.'
Volgende week vrijdag is je laatste werkdag. En dan?
'Genieten. Tijd maken voor mijn hobby's. Ik ben voorzitter van een vogelvereniging. Zelf houd en kweek ik kanaries. En ik heb een hele grote tuin. Heerlijk, ik zie er wel naar uit.'
Maaike Platvoet
Herman Veltman, chauffeur CvB: 'Ik had wel zin in een BMW'.
![]()